Snappetgesprek vernieuwd

De Snappetgesprekken gaan niet alleen over de scores maar ook over heel andere zaken. Met dit format vult een leerling het hele formulier vooraf in en gaat daarna met de leerkracht in gesprek en maken we samen afspraken.


/snappet-documenten/snappet-algemeen

XtraMath


Als kinderen snel eenvoudige sommen kunnen oplossen, is het voor hen gemakkelijker om complexere berekeningen te maken. Deze site biedt de mogelijkheid om kinderen iedere dag te laten oefenen. Je kunt dit in de klas doen of thuis.  Je maakt een klas aan en de leerlingen krijgen een pincode. Zo kunnen ze in de groep zelf inloggen en aan de slag. Wil de leerlingen thuis laten oefenen dan krijgen de leerlingen een brief met een code en kunnen ouders zelf een account aanmaken. (zie afbeelding)

Hieronder zie je welke onderdelen er worden geoefend per jaargroep. Je kunt ook als leerkracht aangeven wat er geoefend moet worden.

nl.xtramath.org/#/home/index






Breukenhapper

De leerlingen vouwen eerst deze happer. Let op: De bedrukte kant moet aan de onderkant. Deze link laat het versneld zien:

youtu.be/9y0Qn3SfIHw en youtu.be/Rqa08DhAUrg

De uitleg van het spel vind je op het werkblad.

/leren/breuken





Rekendoelen leerlingen

Iedere leerling heeft dit blad gekregen waarop de leerldoelen van de afgelopen weken staan. Ze kunnen inkleuren hoeveel sterren ze hebben gehaald en daarna bekijken ze het rapport en geven met kleur aan hoe ze scoren ten opzichte van de leerlingen in Nederland die met Snappet werken. Dit geeft ze een beter beeld en ze zien in een oogopslag aan welke doelen ze nog kunnen werken.

Rapporten invullen

Om de rapporten in te vullen heb ik voor rekenen alvast wat voorwerk gedaan. In dit schema zie je de doelen die de afgelopen weken aan bod zijn gekomen en hoe leerlingen deze doelen hebben gemaakt. (Op de afbeelding zie je een verzonnen situatie!)
Dit schema geeft je ook informatie over andere zaken; welke kinderen nog hulp nodig hebben, werktempo- probleem, verrrijking wel of niet, enz.


Spel: werkwoorden met een vast voorzetsel

In de klas hangen de voorzetsels: van, naar, met, in, op, over, voor, aan

De leerlingen krijgen allemaal een kaartje met een werkwoord. Ze zoeken het goede voorzetsel bij het werkwoord. Als iedereen bij een voorzetsel staat controleren de kinderen bij elkaar of ze goed staan.

Te vinden onder: https://soullie.nl/leren/taalspellinglezen



Snappet quiz,

De quiz staat weer online! Omdat je de vraag en de antwoorden niet kunt invoeren heb ik een powerpoint gemaakt zodat je dit wel kunt voorbereiden.

Te vinden op: /snappet/snappet-algemeen

             



Keuzekast: Nieuwe kaartjes

Er zijn weer nieuwe kaartjes gemaakt voor de keuzekast! Uiteraard kunnen deze kaartjes ook ingezet worden als klaaropdracht!




Breukenwaaier

De kinderen hebben vandaag een breukenwaaier gemaakt. Hier staan de breuken, decimalen en procenten op. Handig hulpmiddel tijdens het rekenen. Elke breuk in een andere kleur, splitpen erdoor en de leerlingen kunnen dit in de la bewaren en erbij pakken mocht het nodig zijn. Formats zijn te vinden op:/rekenen/breuken



Snappet training: Samen aan het stuur!

Er zijn veel teams die ik het afgelopen jaar al heb geholpen met het implementeren van Snappet in de school. Ik hoor vaak dat ze het prettig vinden om gecoacht te worden door iemand vanuit de praktijk. Ik werk nu al voor het 7de jaar met Snappet en heb al een hoop ontwikkeld. Om Snappet zo effectief mogelijk in te zetten om het leerresultaat te vergroten is het belangrijk om het programma goed te kunnen doorgronden. Hoe zet je Snappet op je rooster? Welke afspraken maak je in je team? Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen weten wat ze aan het doen zijn? Wanneer meld je een leerling bij de IB-er? Wat doe je met een leerling die boven de 90 % scoort? Hoe combineer je de Cito-scores t.o.v. de Snappetscores? Vragen die veel leerkrachten stellen. Onderstaande training kan helpen om met je team alles uit Snappet te halen. Interesse? Vraag een vrijblijvende offerte aan. Je mag ook mailen of bellen om vragen te stellen. mhsoullie@gmail.com 0629110723


Snappet rapport voor de leerling

De leerlingen doen weinig met het rapport uit de leerlingomgeving. Dat vind ik een gemiste kans. Een leerling kan vanuit zijn rapport heel mooi zien aan welke domeinen hij/zij kan werken. Om dit wat overzichtelijker te maken heb ik een nieuw format gemaakt. De leerling kleurt hierbij zelf in wat hij/zij behaald heeft. Hierdoor zijn ze meer eigenaar van het leren en komt (bij de meeste leerlingen) vanzelf de drive om aan een doel te gaan werken. Ik heb in ieder geval erg gemotiveerde leerlingen in mijn groep! Dit format is gemaakt voor rekenen groep 5 t/m 8! /snappet/snappet-leerlingrapporten


Snappet leerlijnen

Het heeft even geduurd maar de Snappet leerlijn rekenen is klaar! 47 domeinen en alle rekendoelen staan erin. Dit document geeft je een goed overzicht. Waar staan we op de leerlijn? Leren zichtbaar maken!


Je kunt het document vinden onder de link: /snappet/snappet-leerlijnen

Terugkijken

Dit jaar was voor mij een bijzonder jaar. Ik heb zoveel ontwikkeld en op deze website geplaatst waardoor ik door verschillende mensen werd gespot. Er kwamen al snel aanvragen om Snappettrainingen te verzorgen. Ik heb mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben ZZP-er geworden van het bedrijf Soullie.nl. In dit jaar heb ik al heel wat teams mogen begeleiden in het implementeren van Snappet binnen een school of klas. Dit is zeer dankbaar werk. Ondertussen ontwikkel ik ook documenten die handig zijn om te gebruiken in de klas. Het is zo'n mooie ervaring dat er zoveel directeuren, leerkrachten en IB-ers deze documenten bij mij bestellen.

Nu is het tijd om te genieten van een vakantie. Ik wil mijn man en kinderen bedanken voor het steunen van al mijn innovaties. En verder wil ik iedereen bedanken die dit afgelopen jaar een beroep op mij hebben gedaan en vertrouwen in mij hadden!

Tot volgend jaar!

Marian Soullié





Snappet jaarplan

Samen met mijn collega Leonieke Riemens hebben we dit nieuwe jaarplan gemaakt. Dit formulier gebruiken we in het Snappetgesprek met de leerlingen. De CITO-scores zet de leerkracht erin en de leerling vult de Snappetscores in m.b.v. het groeigrafiek. De leerling geeft ook aan hoe hij/zij erover denkt/voelt d.m.v. de smileys. Met de pijltjes geven we aan of de leerling gegroeid is t.o.v. zichzelf. Daarna bespreken we wat de leerling nodig heeft voor de volgende periode. Zo is het voor de leerling enorm zichtbaar. Format is te vinden onder: /snappet/snappet-algemeen

Tijdschrift AVS

In het tijdschrift AVS staat er een artikel van Roboschool. Deze foto's zijn gemaakt tijdens het filmen voor het promofilmpje.


Roboschool en Trendspirator

De promoclip is klaar! Het resultaat kun je zien door op de afbeelding te klikken:



Handleiding Snappet leerlingomgeving

Tijdens het geven van een Snappettraining ontdekte ik dat veel leerkrachten niet goed wisten hoe de leerlingomgeving eruit zag. Ik heb hiervoor een handleiding gemaakt zodat je als leerkracht niet voor verrassingen komt te staan. Te vinden onder: /snappet/snappet-handleidingen

Snappetgesprekken

Nu we de kind-oudergesprekken achter de rug hebben, kunnen we weer beginnen met de Snappetgesprekken. Er komen steeds twee leerlingen per dag aan de beurt. Je bekijkt met de leerling de groeigrafiek. De leerling mag zijn formulier invullen en we bespreken hoe er de aankomende periode gewerkt gaat worden. In de bovenbouw wordt er ook gekeken naar de vakken en de hoeveelheid werkpakketten die gemaakt gaan worden per week. Wil de leerling werken aan rekenen kunnen we afspreken dat hij/zij meer werkpakketten voor rekenen maakt t.o.v. taal of spelling.

Na een aantal weken bekijken we weer de groeigrafiek en ziet de leerling vanzelf of hij/zij gegroeid is t.o.v. zichzelf. Hebben de afspraken die gemaakt zijn gewerkt of moeten we iets anders bedenken? De leerlingen zijn zo eigenaar van het leren! In mijn groep zitten gemotiveerde leerlingen. Ik kan hierdoor veel tijd besteden aan extra instructies. Win-win!

                                                            

Roboschool en Trendspirator

Afgelopen vrijdag mocht ik meewerken aan een filmclip van Trendspirator. Op onze school werken we met het bedrijf Roboschool.

RoboSchool is in 2016 gestart met de ambitie kinderen te leren programmeren. Ze wilden laten zien dat programmeren niet moeilijk hoeft te zijn. En zag hoe je met robots kinderen eenvoudig kunt leren programmeren via intrinsieke motivatie.

Tevens wilde RoboSchool het programmeren op basisscholen professionaliseren. Door een totaaloplossing te bieden in het versnipperde aanbod op het gebied van programmeren. En op een manier dat er geen afhankelijkheid meer is van vrijwilligers of inhuur van experts.

De samenwerking met de basischolen van SCOL heeft een pilot mogelijk gemaakt en resulteerde in een oplossing die getoetst is in de praktijk. Sindsdien is het hard gegaan en hebben veel basisscholen, ouders en BSO's ontdekt hoe makkelijk je invulling kunt geven aan computational thinking en de kinderen echt kunt voorbereiden op de toekomst.

Trendspirator duikt in de trends, inspiratie en ontwikkelingen die we zien in de wereld van verhalen horen, beleven en vertellen: Storytelling en beleving en wilde graag bij ons het programmeren komen filmen.

Een leuke ervaring! Zodra het klaar is deel ik dit uiteraard!




Vriendenslinger

Hoe leuk zou het zijn als iedere leerling van een school een poppetje knutselt en alle poppetjes in de school opgehangen worden d.m.v. splitpennen. Een echt kunstwerk! Het kan ook het hele jaar blijven hangen. Het format van het poppetje is te vinden onder het tabblad: Kinderboekenweek 2018. Hier vind je ook een woordzoeker en een kruiswoordpuzzel.


Dagtaak

Wij werken in de bovenbouw met een weektaak. Er zijn leerlingen die dit nog lastig vinden. Vandaar dat ik een dagtaak heb gemaakt. De leerling krijgt wel een weektaak. Iedere ochtend komt hij/zij een dagtaak halen en vult samen met mij in wat hij deze dag gaat doen. Halverwege de dag bekijken we hoe het ervoor staat en passen eventueel aan. Aan het einde van de dagkleurt de leerlinghet rondje groen als het gelukt is en levert de dagtaak bij mij in. Mocht het niet gelukt zijn zie ik dit in een oogopslag en kan dit nog even bespreken. Het is voor deze leerling fijn als het met een gerust hart naar huis gaat. De dagtaak is te vinden onder het tabblad: Snappet



De dag van vandaag

Deze website is ideaal om 's morgens op je digibord te zetten:
De Dag Vandaag geeft leerlingen en leerkrachten het startsein dat de schooldag gaat beginnen. Als de betreffende datum wordt aangeklikt, komen verschillende onderwerpen aan bod. De digitale agenda is verrassend, gevarieerd en een dagelijks cadeautje voor de leerlingen. De onderwerpen die aangestipt worden zijn actueel of gaan over geschiedenis, aardrijkskunde, taal/lezen, wereldoriëntatie en andere educatieve onderwerpen. Ze sluiten aan bij de kerndoelen van het onderwijs, afgewisseld met leuke weetjes en, indien relevant, een opdrachtje. Daarnaast kunnen leerkrachten hun eigen agendapunten in deze digitale agenda plaatsen, zoals verjaardagen, klassenuitjes, sportdagen, enzovoorts.

https://www.dedagvandaag.nlr