Recensie: Ze hadden hun schaapjes geteld

Jaar van uitgave in Nederland: 2022

Aantal pagina's: 51

Genre: kerstboek

Thema's: kerst, vertrouwen, familie, sterk zijn, wilskracht

ISBN: 9789045128016

Leeftijd: 6+

Dit verhaal gaat over het meisje Gili, haar vader, haar twee broers en opa Dabi. Gil i wil heel graag herder worden maar haar vader en broers hebben zo hun twijfels. IS een meisje wel sterk genoeg om herder te zijn. Op een avond ontdekt Gili dat ze haar medaillon niet meer om heeft. Dit is het medaillon wat ze van haar moeder heeft gekregen. Een kostbaar medaillon omdat haar moeder niet meer leeft. Ze moet het terugvinden. Ineens lichtte er een straal op uit de hemel en zag zo haar medaillon schitteren in de schaapskooi. Zodra Gili het hekje van de schaapskooi opende glipte het schaap Brekenbeen naar buiten. Gili moest Brekebeen terugvinden. En zo ging Gili op zoek. Zal ze Brekebeen terugvinden?

5a1852c66fjpg

Een prachtig verhaal dat zeker geschikt is om in de kersttijd voor te lezen. Het verlies van haar moeder en de herinnering aan haar in de vorm van een medaillon is prachtig verweven door het boek heen. De gitzwarte haar van haar moeder komt op iedere bladzijde weer terug. Zal haar moeder als een ster met haar meereizen en haar helpen op moeilijke momenten? De rolbevestiging dat een meisje geen herder kan zijn omdat ze niet sterk genoeg en het tegendeel dat ze bewijst en het wel degelijk kan maakt het verhaal af. Wie niet sterk is moet slim zijn. En of haar moeder haar daarmee heeft geholpen mag je zeker geloven. Het levert in ieder geval mooie gesprekken op.

De illustraties hebben een sobere look en zijn prachtig gemaakt. De zachte kleuren zorgen ervoor dat het verhaal ertoe doet.

Expertise heeft van dit boek een Closereadingles gemaakt:
expertis.nl/themas/themapagina-taal-leesonderwijs/boek-van-de-maand/boek-van-de-maand-december-2022/