Recensie: Wonka

Aantal bladzijden: 223
Genre: fantasie, humor, avontuur
Thema: chocolade, dromen, vriendschap
Leeftijd: vanaf 8 jaar
ISBN: 9789026169830

“Wonka” speelt zich af tijdens de jongere jaren van de chocolademaker Willie Wonka, een karakter
uit Roald Dahl’s bekende boek “Sjakie en de Chocoladefabriek”. Willie gaat zijn droom achterna om zijn eigen chocoladewinkel op te starten. Onderweg maakt hij verschillende vrienden die allemaal hun eigen steentje bijdragen aan deze droom.  Het boek zit vol met grappige en bizarre personages en vooral heel veel chocolade. Net zoals in “Sjakie en de Chocoladefabriek” zijn er veel verschillende magische chocoladesoorten die allemaal zorgen voor een andere uitkomst: het ene chocolaatje laat je vliegen, het andere zorgt ervoor dat je haar van kleur verandert. Willie wordt tijdens het verhaal tegengehouden door een drietal gierige chocolademakers die er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze de enigen in de stad zijn met een chocoladewinkel. Met behulp van Wonka's vrienden en de verschillende soorten chocola lukt het Willie om de drie mannen tegen te houden en zijn eigen fabriek en winkel te starten. De boodschap van het verhaal is dat je geluk niet kunt vinden in geld en bezittingen maar vooral op de mensen om je heen.

20240101_123456jpg

“Wonka” is een leuk en grappig boek en ideaal om voor te lezen. Het is niet nodig om het originele
boek “Sjakie en de Chocoladefabriek” te lezen. Het is gebaseerd op het filmscript Wonka die nu in de bioscoop draait. Op iedere bladzijde zijn er woorden dikgedrukt of met een ander letter type geschreven. Dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om het verhaal dramatisch voor te lezen. Voor kinderen die moeite hebben met lezen kan dit een voordeel zijn. De schrijver heeft echt de stijl van Roald Dahl gebruikt. Een stijl met veel dialoog waardoor het lekker vlot leest.
Na het lezen van het boek wil je direct naar de bioscoop om te film te gaan bekijken. Zal het  verfilmd zijn zoals dit geweldige boek is geschreven?

Ik wil uitgeverij