Recensie: Ommo Walle en de ondergrondse groene Gnuddel

Illustraties: Abraham van de Giessen

Jaar van uitgave in Nederland: 2021

Aantal pagina's: 151

Genre: fantasie

Thema's: in jezelf geloven, pesten, vertrouwen

ISBN: 9789090350714

Ommo Walle woont in een weeshuis. Hij is er alleen niet gelukkig, want hij wordt gepest. De grootste pestkop is Diederik. Op een dag ontmoet hij in het bos de groene gnuddel Herman. Hij mag met hem mee onder de grond om de wereld van de kennis die te ontdekken is. Herman vertelt Ommo dat er meerdere kleuren gnuddels zijn en dat de rode gnuddels altijd de baas willen spelen. Regelmatig worden er groene gnuddels gevangengenomen. Tien jaar geleden heeft een mens zich aangesloten bij de rode knuppels. Ondanks dat Herman goed oplet worden ze toch gesnapt door de rode gnuddels. Ze denken dat Ommo een spion van de bovengrondse is. Ze worden meegenomen naar het hoofdkwartier waar de koning verblijft. Omdat de koning twijfelt of hij de waarheid vertelt, wordt hij doorgestuurd naar graaf Otto, de enige mens in de ondergrond.

"Ik ben een gnuddel" zei de groen zacht. "Een ondergrondse groene."
"Een gnuddel? Wat is dat nou weer? En hoezo een ondergronds?" vroeg Ommo.

20230320_111013jpg

Door de kaft van het boek werd ik meteen in het boek getrokken. Leuk om te lezen dat de schrijver van dit boek ook leerkracht is geweest. Een verhalenverteller met een passie voor schrijven. Eenmaal begonnen in het boek had ik medelijden met Ommo. Hij werd gepest vanwege zijn naam. Een herkenbaar probleem. Kinderen doen dit vaak voor de grap, maar zien de gevolgen hier niet van in. Omdat het verhaal zo begint, wil je weten waar het verhaal naar toe gaat. Wie is dat groene mannetje tegen die boom? Al snel wordt in het verhaal duidelijk wie de gnuddels zijn. Ik was zelf bang dat dit verhaal zou gaan lijken op de gorgels, maar gelukkig was dat niet het geval. Tijdens het lezen bedacht ik dat de gnuddels ook de gedachten van ommo zouden kunnen zijn. Rood en groen/ goed en kwaad. Alle gnuddels hebben verschillende kleuren/ we moeten met elkaar kunnen leven. Het verhaal krijgt een mooie wending als Ommo Graaf Otto ontmoet. Dit deel van het verhaal vind ik prachtig beschreven.
Ik vind dat het boek iets weg heeft van een sprookjesboek. Er zit ook echt een moraal in verwerkt.
De illustraties van Abraham van de Giessen zijn een mooie aanvulling op het verhaal.
Dit boek is zeer geschikt om in de klas te lezen. (groep 4 en 5)