Recensie: Offline

Uitgeverij: Gottmer
Uitgave: 2021
Aantal bladzijden: 144
Genre: sciencefiction
Thema: robots, toekomst, vertrouwen
ISBN: 9789025775001

Mike woont op het platteland en heeft daar een goede vriendin Demer. Hij moet haar vertellen dat hij samen met zijn ouders naar de stad Nieuw Babylon gaan verhuizen. Dit is een stad waar iedereen altijd online is. De virtuele wereld en de echte wereld lopen steeds verder in elkaar over. Mike komt in contact met meneer Groman, die hem vertelt dat er een groot gevaar dreigt.

'Als de quantum-computers online gaan, dan is het afgelopen met de mensen. Ik denk dat de quantum-computers ervoor gaan zorgen dat mensen binnenkort nergens meer bij kunnen. Terwijl we voor eten, drinken, huizen, vervoer en al onze spullen niet het Net kunnen. Nog geen dag. We kunnen dan niets meer bestellen, niet meer bellen, er komt geen water meer uit de kraan...Niets.'

Meneer Groman vertrouwt Mike en vertelt hem dat hij een manier heeft om dit te voorkomen en neemt Mike in vertrouwen. Mocht het misgaan dan zou Mike dit kunnen tegengaan. Zal dit echt gaan gebeuren of is meneer Groman in de war?

20240605_201751jpg
Marco Kunst heeft een schrijfstijl die ervoor zorgt dat je als lezer snel het verhaal wordt ingetrokken en er tot het einde bij betrokken blijft. Mooi om te merken dat de hoofdpersoon Mike het eerst wel ziet zitten in de stad en er al snel achter komt dat het niet zo zaligmakend is. Zijn nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat hij toch op zoek gaat naar de waarheid. Hij is lekker eigenwijs en trekt zijn eigen plan. Vandaar dat dit boek goed past binnen het thema van de Kinderboekenweek 2024.
Het verhaal zet de lezer aan het denken. Wat gebeurt er als alle computers zouden uitvallen? Wat kun je dan allemaal niet? In hoeverre zijn we afhankelijk van internet? Dit kan leiden tot mooie gesprekken in de klas. Dit boek leent zich ervoor om het voor te lezen in de klas.
Mocht je het boek willen promoten dan zou ik een stuk voorlezen vanaf hoofdstuk 4.

Ik wil uitgeverij Gottmer bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het aanschaffen? Klik hier