Recensie: Mus& Kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furie

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Aantal bladzijden: 232
Genre: Avonturen
Thema: piraten, vriendschap, magie
Leeftijd: vanaf 9 jaar
ISBN: 9789021039589

Dit is het vierde deel van de serie Mus en Kapitein Kwaadbaard. De kaft van het boek is weer geïllustreerd door Linde Faas. De geest boven het vuur zorgde ervoor dat ik meteen wilde beginnen in het boek.
Fijn om meteen vanaf het begin de hoofdpersonen te ontmoeten. Mus mist Venezuela bij het feest van haar herberg De Huismus. Als ze op zoek gaat naar haar komt ze erachter dat er iets niet in de haak is. Venezuela doet vreemd. Ze is niet zichzelf. Al snel komen ze erachter dat dit te maken heeft met de urn die Mus heeft opgedoken uit het wrak van De Meander. (deel 3) Bij het kapot breken is er een ziel ontsnapt en in het lichaam van Venezuela gaan zitten. De ziel is Ariel Alecto. Samen met Kapitein Kwaadbaard, De Buffel en Kromme Kareltje gaan ze op zoek naar Venezuela om de furie zo snel mogelijk uit te bannen. Ze krijgen hierbij hulp van Manke Melissa en Raaf. Zal het ze lukken om Venezuela te redden?

20240128_124339jpg

Kevin Hassing is er weer in geslaagd om je van het begin tot het einde mee te nemen in een spannend avontuur. Je hoeft de andere delen niet te hebben gelezen om aan dit boek te beginnen. Kevin schrijft vlot. Er zit veel interactie in het boek waardoor het lijkt of je er zelf bij aanwezig bent. Het is erg mooi om de liefde tussen Kapitein Kwaadbaard en Mus te voelen. Hij bekommert zich om Mus alsof het zijn dochter is. Mus is een stoere meid die nergens bang voor is. Als ze samen in een hangmat liggen. Kapitein Kwaadbaard kan niet slapen en vraagt of Mus een verhaaltje wilt vertellen. En zingt dan zachtjes dit liedje:

'Over de zeeën zo diep en zo blauw,
dwars door de wind, de regen en kou,
vaar ik zo snel als mijn zeilen doorstaan,
terug naar mijn liefje, naar jou.'

Tijdens het lezen word je meerdere malen verrast door een grote prachtige illustratie van Linde Faas. Het was jammer dat het boek zo snel uit was. Gelukkig komt er nog een vijfde deel. (Helaas het laatste deel...) Ik kan niet wachten. Deze serie past goed bij het nieuwe thema van de Kinderboekenweek 2024. Lekker eigenwijs. Dat is Mus op zeker!

Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.