Recensie: Mio, mijn Mio

Illustraties: Johan Egerkrans
Uitgeverij: Ploegsma
Nederlandse uitgave: 2022
Aantal pagina's: 154
Genre: sprookje, fantasie
Thema's: sprookje, liefde, vriendschap, eenzaamheid, angst

MIO, MIJN MIO Is het verhaal van de weesjongen Bo Vilhelm Olsson uit Stockholm. Hij is het pleegkind van tante Edla en oom Sixten. Zij geven hem geen liefde. Hij verlangt naar de liefde van een vader en moeder. Op een dag moet hij een boodschap doen voor tante Edla en krijgt hij van tante Lundin een mooie rode appel en vragt ze of hij een brief op de post wil doen. Zodra hij dat doet verandert alles in zijn leven. De kaart is aan de koning van Het land in de verte geschreven. Nadat hij de kaart op de bus heeft gedaan gaat hij op een bankje in het park zitten en valt zijn oog op een bierflesje. Zodra hij het stukje hout van de fles haalt, komt er een geest uit. De geest vraagt welke wens hij in vervulling wil laten gaan. 'Neem mij mee! O, neem mij mee naar het Land in de Verte! Daar is iemand die op mij wacht.' Die wens gaat in vervulling. En zo staat hij oog in oog met de Koning van het land. Het is zijn vader....

Hij neemt de taak op zich die al duizenden en duizenden jaren wacht om door hem volbracht te worden: het rijk van zijn vader te verlossen van het kwaad door de strijd aan te gaan tegen de boze ridder Kato. Hij heerst over het Land Daarbuiten. Op zijn paard Miramis, dat op de wolken door de lucht kan draven, rijdt prins Mio met zijn vriend Jum-Jum de duisternis tegemoet. De boom, de rots, de aarde, het meer, alle treden zij in dienst van het goede en helpen Mio in zijn strijd tegen ridder Kato.
En als hij soms op het punt staat de moed te laten zakken en op de vlucht te gaan, hoort hij de stem van zijn vader, de koning, die hem toefluistert: Mio, mijn Mio.

Zal het hem lukken om het rijk van zijn vader te verlossen?

dccbe08dccjpg

ba08177848jpg

Een prachtig sprookjesachtig verhaal dat van het begin tot het einde blijft boeien. De stijl van het schrijven is kunst! Een verhaal over verlangen naar liefde en vriendschap en het overwinnen van het kwaad. De herhalingen in het boek waarbij de angst steeds wordt overwonnen maken het verhaal sterk.
De kwaliteit van de bladzijden zorgt ervoor dat het boek zwaar in je handen ligt. De illustraties zijn zo mooi getekend. En ook de geur van het boek is heerlijk!
Dit boek is een aanrader om voor te lezen vanaf groep 5 t/m 8.

Wil je het boek aanschaffen?