Recensie: Midwinternacht

Uitgeverij: Ploegsma
Aantal bladzijden: 40
Genre: prentenboek
Thema: kerst, familie
Leeftijd: vanaf 4 jaar
ISBN: 9789021684895

Het is bijna kerst en oma wacht op haar zoon met zijn gezin. Maar zij komen altijd te laat. Oma woont gelukkig niet alleen. Er wonen vijf huisspookjes. Zij vinden het vervelend voor oma dat ze ongerust is en bedenken een plan. De spookjes willen zich verkleden als de familie. Ze weten alleen niet goed hoe ze eruit zien. Gelukkig weten ze wel dat er foto's op het kastje bij de trap staan. Alleen staan er op het kastje geen foto's maar een kerststal. Snel verkleden de spookjes zich om en halen zelfs schapen van het veld. Dan bellen ze aan bij de voordeur. Oma doet open en door haar slechte zicht denkt ze dat haar familie voor de deur staat. Als haar familie er eenmaal wel is begint het kerstgevoel toch echt te stromen.

20231203_141911jpg

Een prentenboek met een warm verhaal. De bladzijden hebben warme, maar ook koude kleuren. Het is warm in het huis van oma. Het is er gezellig. Je voelt de liefde. De mooi versierde kerstboom, een warme hal met op de tafel een kerststal. Een foto van opa en oma samen aan de muur. Het verhaal dat zich buiten afspeelt is blauw en koud gekleurd. Viktor en zijn ouders zijn op weg naar oma en verdwalen. Ze komen uiteindelijk wel aan en je voelt de warmte en liefde van oma als ze binnenkomen.
Het verhaal heeft een prachtig einde. Op de linker bladzijde ligt oma op bed en luistert naar de liedjes die binnen door haar familie wordt gezongen. Ze kijkt naar de foto van haar man en wenst hem welterusten. Op de rechterbladzijde zie je het huis zonder sneeuw en daarna met sneeuw. Als je de bladzijde omslaat zie je de kerkklokken luiden en zie je een wolk met een arm en oma die vanuit het raam naar boven gaat.
Een prachtige symboliek. Is dit een afscheid? Een hand van haar man? Een hereniging? Een hand van God? Je voelt dat het goed is......

Dit verhaal is niet alleen een kerstverhaal. Het gaat over liefde, samenzijn, klaarstaan voor elkaar, zorgen voor elkaar en nog veel meer.
Een aanrader voor dit kerstfeest en daarna......