Recensie: Het mooiste boek van grote viezigheid een onfrisse geschiedenis

Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2021

Nederlandse uitgave: 2022

Aantal pagina's: 199

Genre: informatieboek, geschiedenis, biologie

Thema's: hygiëne, uitvindingen

ISBN: 9789401479769

In dit boek krijg je alle informatie over hygiëne door de geschiedenis heen. Van het oude Egypte waar men veel aandacht besteedde aan reinheid, wie het zeep uitvond, de Romeinen die vooral ging badderen als er zaken moesten worden gedaan, hoe de riolering tot stand is gekomen, de nauwkeurige voorschriften over reinheid bij de meeste godsdiensten, de epidemieën die er zijn geweest waaronder de COVID-19-pandemie, uitdrukkingen waarin vuil en reinheid een belangrijke rol spelen in ons leven, het ontstaan van het toilet en toiletpapier, de uitvinding van de tandenborstel, tandpasta en flosdraad, hoe stereotypering tot stand komt en wat je er tegen kunt doen tot hygiëne in de ruimte.

Wist je dat de oude Grieken hun achterste afveegden met gladde stenen of scherven van aardewerken potten? Napoleon rustig zes uur in bad kan zitten? In een Romeins openbaar toilet deed men zijn behoefte in het gezelschap van anderen, keurig op een rij op een lange, stenen bank met gaten erin.

Het is een ontzettend interessant boek met leuke feitjes. Je kunt de hoofdstukken los van elkaar lezen. Uitermate geschikt om met een groepje uit je klas een hoofdstuk te lezen en te bespreken. Er zullen genoeg woorden zijn waar de leerlingen nog nooit van gehoord hebben. Kinderen vinden het thema poep en pies altijd leuk om over te praten. Dit boek geeft genoeg stof om over na te denken. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend.
De illustraties zijn komisch en op iedere bladzijde aanwezig.

Het hoofdstuk Stereotypen en vooroordelen is erg goed geschreven en past ontzettend goed in het thema. Iedereen is anders en iedereen is gelijk.

Ik wil uitgeverij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.