Recensie: Het geheim van de gouden medaille

Aantal pagina’s: 84
Genre: sportverhaal
Thema’s: judo, faalangst, doorzetten
Serie: Geheim van....
ISBN: 9789025883690
Zelf lezen vanaf 9 jaar

Felix zit op judo en zit in de selectie. Maar ieder keer als hij aan een wedstrijd moet beginnen komt de angst en verliest hij alles. Na weer een verloren wedstrijd gaat hij voetballen met zijn vriend Omar. Als Omar een harde schop geeft vliegt de bal over de hoge heg bij nummer 13. Daar woont een boze meneer die de bal niet wil teruggeven. De dag erna moet Felix van zijn vader een pakketje ophalen op nummer 13. Hij vindt het heel spannend maar zet wel door. De man is nog steeds boos maar geeft hem wel het pakje. Als Felix zich omdraait om naar huis te gaan hoort hij dat de man pijn heeft. Hij is gevallen en Felix gaat hem helpen. Zodra hij binnenkomt ziet hij een vitrinekast vol met medailles en er is nog een bijzondere bewoner. Hoe komt die man aan zoveel medailles? Wie weet kan hij Felix wat tips geven zodat hij toch een keer een judowedstrijd gaat winnen.

Kinderen die op judo zitten zullen zich zeker herkennen in Felix. Felix heeft twee vaders. Gelukkig wordt dit in het verhaal niet als bijzonder omschreven. Er zitten niet teveel karakters in het verhaal zodat het goed te volgen is. Er is veel interactie waardoor het lijkt of je er ook zelf bij bent. De illustraties in het boek zijn in het zwart/wit en geven je een goed beeld bij het verhaal.

'Iedereen die aan een vechtsport doet, voelt weleens spanning in zijn lijf als hij tegenover zijn tegenstander staat. Maar echte kampioenen houden die spanning juist onder controle. En vergeet niet dat een beetje spanning je juist helpt om scherp te zijn.'

Aan het einde van het boek word je uitgedaagd om jouw leukste, spannendste of grappigste geheim in te sturen.

20230603_195729jpg

Ik geef het boek een 8.