Recensie: Gevaarlijk water

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Jaar van uitgave in Nederland: 2023

Aantal pagina's: 112

Genre: realistisch

Thema's: watersnoodramp

ISBN: 9789021035468

Maarten (12 jaar) woont met zijn zus Janna (9 jaar) en zijn ouders in Zeeland. Op zaterdag 31 januari 1953 stormt het overdag al behoorlijk. De voorspelling is dat het in de nacht nog harder zal gaan stormen en dat er hoogwater komt. Moeder en Janna gaan alles naar boven brengen terwijl Maarten met zijn vader vloedplanken gaat neerzetten. En dan komt die vreselijke nacht, de dijken breken door en verandert het land in een grote watervlakte. Ze schuilen op de zolder en wachten op hulp. Er komt na lang wachten een boot. Alleen Maarten kan mee in de boot om de boot te gaan halen van oom Laurus. Onderweg ziet Maarten hoe erg de situatie is. Er ligt van alles in het water. Zodra hij aangekomen is bij oom Laurus sleept hij de boot het water in en roeit terug naar zijn huis. Zal hij zijn ouders en zus nog kunnen redden?

60dda7e214jpg

Het is een indrukwekkend boek. De schrijfster heeft het verhaal niet mooier gemaakt dan het is. Je krijgt een goed beeld van hoe heftig het toen was. Het boek begint met informatie over de watersnoodramp zodat je weet hoe ernstig de situatie was voordat je begint aan het verhaal van Maarten en zijn gezin. Je ziet op de eerste en de laatste bladzijden ook foto's van de ramp. Het boek is zeer geschikt om voor te lezen als je dit thema in de groep bespreekt. Sommige stukken kunnen wel als heftig worden ervaren. Het is handig om het boek eerst zelf te lezen en in te schatten of de groep het aankan. (Voorlezen in groep 7/8)

'Eindelijk is het licht. Het water staat nog veel hoger. De benedenverdieping is vast helemaal ondergelopen. Dan zien ze aan de overkant iets vreemds. Een van de huizen heeft alleen nog maar zijmuren en een dak. De ramen en de voorgevel zijn verdwenen. Boven op het dak zit de overbuurvrouw, mevrouw Maat. Ze heeft haar armen om de schoorsteen geklemd.'

Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het recenseren van dit boek.

Wil je het boek aanschaffen?