Recensie: Gespot

Jaar van uitgave in Nederland: 2023

Aantal pagina's: 305

Genre: avonturenboek

Thema's: vogels, stroperij, vriendschap, vertrouwen, klimaatverandering

ISBN: 9789401489485

Twitch en Jack hebben een geheime hut in een natuurgebied en bestuderen daar vogels. Twitch doet dit al een tijdje en Jack wil dit graag leren.

'Wacht maar tot je je spark bird tegenkomt. Dan ga je dingen met andere ogen bekijken. Wat is een spark bird? Spark betekent letterlijk 'vonkvogel'. Het is de vogel waardoor de vonk overslaat en je echt van vogels gaat houden. Elke vogelaar heeft er een.'

Ze hebben ook nog een andere taak en dat is het opsporen van misdaden. In dit deel worden er katten beschoten en wil Jack dit mysterie oplossen. Helaas is Twitch hier minder enthousiast over. Hij is namelijk alleen maar bezig met de vlucht van een lammergier. Deze zal over enkele dagen overvliegen en dat is zeer bijzonder.

'Twitch zit op de boot met zijn neus in een boek over gieren, zei Theo, alsof hij Jacks gedachten kon lezen. Dat lammertype dat onze kant op komt blijkt een of andere mythische vogel te zijn in de Iraanse cultuur. Als je de Huma-vogel ziet, brengt dat de rest van je leven geluk, maar als iemand hem doodmaakt, gaat diegene binnen veertig dagen dood.'

Jack besluit om alleen met Ava en Theo op onderzoek uit te gaan. Ze komen er al snel achter dat er vreemde dingen gebeuren op landgoed Mordesteyn. Wat doen al die jachttrofeeën in dat huis? Kan de lammergier nog wel veilig overvliegen?

53f35c1744jpg

Informatie over de auteur:
Haar echte naam is Maya Gabrielle maar haar pseudoniem is MG Leonard. Maya woont in Brighton met haar man en twee zonen, een hond genaamd Nell, een kat genaamd Kasper en een tank exotische kevers. Ze is de bestverkochte schrijfster van kinderboeken zoals Beetle Boy , de Adventures on Trains -serie en The Twitchers-boeken . Haar boeken zijn in meer dan veertig talen vertaald en Beetle Boy is momenteel in ontwikkeling als een live-actieserie voor tv.

Toen uitgeverij Lannoo mij vroeg om mee te doen met de blogtour van dit boek twijfelde ik geen moment. Het vorige boek Twitch was een prachtig avontuurlijk verhaal en ik verwacht dat het tweede deel net zo spannend zal zijn. De kaft van het boek sprak direct aan. Het maakt meteen duidelijk dat ook dit deel weer over de natuur en vogels zou gaan. De lammergier was voor mij een onbekende vogel en dus ben ik eerst gaan googlen. De lammergier is een vogel dat in Nederland nauwelijks voorkomt. In 2021 hebben vogelaars hem een keer gespot boven het Deelense Veld in Nationaal Park De Hoge Veluwe. De ‘Veluwse lammergier’ is afkomstig uit een herintroductieprogramma en draagt een gps-zender waardoor zijn gangen (met vertraging) te volgen zijn. ,,Twintig, dertig jaar geleden was de lammergier bijna verdwenen uit Europa. Inmiddels zijn er door fokprogramma’s, bijvoorbeeld in dierentuinen, weer een paar honderd broedparen.” Deze informatie zorgde er meteen voor dat ik wilde beginnen in het boek.

In dit deel is de hoofdspersoon Jack, een vriend van Twitch die in het eerste deel de hoofdpersoon was. Jack is later bij de Twitchers aangesloten en weet nog niet zo heel veel over vogels.
'Bij het idee dat hij geen goede vogelaar was kreeg Jack buikpijn. Want dat was waar hun hele vriendengroep om draaide: vogels en misdaden oplossen.'

Gelukkig heeft Jack wel een andere gave en dat is misdaden opsporen. Je wordt vanaf de eerste bladzijde meegenomen in een mysterie. Jack vindt een gewonde kat en brengt de kat meteen naar de dierenarts. Het zal kinderen meteen aanspreken omdat veel kinderen vaak zelf een kat hebben of iemand kennen die een kat heeft. In het verhaal lees je wat Jack denkt en merk je al vrij snel dat hij best onzeker is en tegen Twitch opkijkt..
'Jack wou dat Twitch er was. Hij was Jacks beste vriend en leider van de Twitchers, hun vogelclub. Hij kon geweldig goed met dieren omgaan, zelfs met katten, waar hij een hekel aan had omdat ze vogels vingen. Wat zou Twitch doen? Instinctief wist Jack het antwoord. Twitch zou de gewonde kat zo snel mogelijk naar de dierenarts brengen, zelfs als dat betekende dat hij gebeten en gekrabd werd en de afspraak met zijn vrienden moest missen.'

Ik merkte tijdens het lezen dat ik het jammer vond dat Twitch minder vaak in het verhaal naar voren kwam, maar door de keuzes die Jack maakte kreeg ik ook een enorme waardering voor Jack. Een echte held die zich steeds over zijn angsten heen zette. Dit zorgde ervoor dat ik Twitch ook steeds minder ging missen. Er zullen veel kinderen zich kunnen vergelijken met Jack. Het is niet erg om ergens minder van af te weten. Als je maar het lef hebt om het avontuur aan te gaan.

In het verhaal wordt de stroperij goed aan het licht gebracht. Kinderen krijgen door het lezen van dit verhaal een duidelijk beeld van het stropen van dieren. Als Jack voor zijn onderzoek op bezoek gaat bij lady Morshorst wordt hij hier mee geconfronteerd.
Ze zegt: 'Een antiekwinkel biedt nog de spanning van de achtervolging, noch de voldoening van de jacht, noch de overwinning op de natuur.' Trots bewonderde ze haar collectie. 'Elke vogel krijgt de kogel. Dat is het motto van de familie Morshorst.'

De wereld van de vogelaars is een bijzondere. Ik heb het nooit begrepen. 's Morgens vroeg opstaan om dat ene vogeltje te spotten. Maar na het lezen van de afgelopen twee delen kan ik het wel waarderen. Je gaat op zoek naar het mooie in de natuur. Dat kan van alles zijn. Het houden van de natuur en dit vervolgens koesteren is naar mijn idee goed neergezet door de schrijver. Deel drie ligt in Engeland al op de planken. Ik kijk ernaar uit.

Een aanrader voor alle kinderen die houden van spanning en avontuur in de natuur.

Ik wil uitgeverij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.

Wil je het boek aanschaffen?