Recensie: Doen, durven of de waarheid

Uitgeverij: Gottmer
Jaar van uitgave in Nederland: 2024
Aantal bladzijden: 256
Genre: graphic novel
Thema: vriendschap en verliefdheid
ISBN: 9789025778897

De titel van dit boek deed me meteen denken aan een spelletje dat in mijn jeugd al populair was: "Doen, durven of de waarheid". In dit spel koos je een van de drie, waarna je vriendinnen een vraag stelden of een activiteit bedachten. De omslag van het boek heeft warme kleuren, en in het midden staat de hoofdpersoon Tuva, ook in warme tinten. Om haar heen zie je kinderen in het blauw afgebeeld, wat als lezer direct de vraag oproept waarom deze kinderen een koude kleur hebben. Hun blikken richting Tuva zijn allesbehalve vriendelijk.

Eenmaal in het boek ontdek je dat het in dagboekvorm is geschreven, waardoor je een intiem inkijkje krijgt in het leven van Tuva. Tuva is 12 jaar oud en woont bij haar vader. De zomervakantie is net voorbij, en Tuva kijkt ernaar uit om haar twee vriendinnen weer te zien. Maar in de klas merkt ze dat de meiden veranderd zijn. De puberteit is begonnen, en daarmee komen allerlei nieuwe vragen en onzekerheden. Bij wie hoor ik nu eigenlijk? Val ik op jongens of meisjes? Hoe word je verliefd? En nog veel meer dilemma's. Tuva is op zoek naar wie ze is en neemt je mee in haar gedachten, iets wat veel meisjes zullen herkennen.

20240831_145943jpg

De illustraties in het boek zijn speels en uitgevoerd in zachte kleuren. Er is een goede afwisseling in de teksten, met WhatsApp-gesprekken, mailcontacten, aantekeningen, denkwolkjes, praatwolkjes, en lijstjes. Het boek behandelt verschillende leerzame onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van een 12-jarig meisje: jezelf blijven, de relatie tussen ouder en kind, de gevolgen van roddelen, uitleg over verschillende genders, je uiterlijk, de voor- en nadelen van verliefd zijn, make-upgebruik, en meer. Hoewel ik doorgaans geen fan ben van graphic novels, kon ik dit boek wel waarderen. Elk meisje zal hier zijn eigen lessen uit trekken.

Ik wil uitgeverij Gottmer bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het aanschaffen? Klik hier!