Recensie: Bureau Speurneus en de junglebende

Auteur: Jozua Douglas

Illustraties: Geert Gratama

Uitgeverij: De Fontein Jeugd

Nederlandse uitgave: 2022

Aantal pagina's: 215

Genre: detective

Cor de Haan is vermist en zijn broer Arie heeft een paar detectives nodig. Ze moeten in de jungle op zoek naar Cor. Alles wordt betaald en wie hem vindt krijgt een grote beloning. Meneer de Bruin heeft voor zijn zoon Lev het Bureau S.P.E.U.R.N.E.U.S & zoon opgericht en besluit dat ze meegaan naar Costa Banana. Lev vertrouwt het niet. Gelukkig gaan zijn vrienden Yara en Hugo ook mee.
Eenmaal in Costa Banana komen ze er al snel achter dat er iets niet in de haak is. Was Cor wel echt verdwaald in de jungle? En waarom heeft Arie allemaal wondjes op zijn handen en mist hij een stukje wijsvinger? Zou Arie misschien een smokkelaar zijn? En waarom zit hij constant met zijn telefoon in zijn hand?

Jozua Douglas heeft weer een spannend en humoristisch boek geschreven. Er zit veel interactie in het verhaal waardoor je je goed kunt verplaatsen in de personages. De taal van Arie is echt fantastisch! Hierdoor krijg je alle kinderen aan de lach. Gelukkig zit er in dit verhaal ook weer een mooie boodschap met betrekking tot diersoorten die worden bedreigd. Door het lezen van het boek wordt het smokkelen uitgelegd op een aansprekende manier. Op de laatste bladzijde vraagt Jozua om in actie te komen en de dieren in de jungle te beschermen door geld op te halen voor de doelen die zich hiervoor inzetten. Hierdoor denk je na over het verhaal en klap je het boek toch met een ander gevoel dicht.

Dit boek is zeer geschikt om voor te lezen in de middenbouw tijdens de Kinderboekenweek 2022. In de bovenbouw kunnen leerlingen dit heel goed zelf lezen.

Beoordeling:

Ik wil uitgeverij De Fontein bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.