Recensie: Al zolang er mensen bestaan

Tekst en illustraties: Sassafras De Bruyn

Nederlandse uitgave: 2022

Aantal pagina's: 309

Genre: verhalenboek

Thema's: volksverhalen, mythen

Dit boek is verdeeld in vier hoofdstukken. De elementen: water, aarde, lucht en vuur. Op de eerste bladzijde zie je een getekende wereldkaart met lijnen en nummers. Onder de kaart zie de nummers met de titels van verschillende volksverhalen van over de hele wereld. Ieder hoofdstuk bestaat uit ongeveer 8 verhalen. De schrijver vertelt in het voorwoord dat je door de verhalen een idee krijgt van hoe mensen ergens op de wereld vroeger dachten of de dingen beleefden. Het zijn verhalen die je leren elkaar en de wereld beter te begrijpen. Hij nodigt je ook uit om de verhalen ook weer door te vertellen. Zowel de tekst als de tekeningen zijn in het blauw. Iedere bladzijde is voorzien van tekeningen. Bij veel verhalen krijg je informatie over het land waar het verhaal vandaan komt of een uitleg over de personage.

c8896279aajpg

Een prachtig boek met onbekende volksverhalen met steeds belangrijke boodschappen. Alle verhalen zetten je aan het denken. Het zijn rijke teksten en mooie tekeningen die ieder verhaal kracht bijzet. Een geweldig boek om voor te lezen in de groepen 7 en 8. De titel van het boek geeft het al heel mooi aan. Al zolang er mensen bestaan lopen we allemaal tegen dezelfde problemen aan en we hebben elkaar allemaal nodig. Waar geloofden mensen vroeger in? Hoe is de aarde ontstaan? In dit boek lees je dat er allemaal verschillende theorieën zijn. Ieder cultuur heeft weer andere verhalen. Dat maakt dit boek ook zo bijzonder.
Het boek is zeer geschikt om verhalen voor Close Reading uit te halen. Het boek hoort thuis op de boekenplank van een leerkracht.

Beoordeling:

Ik wil uitgeverij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van dit prachtige boek.