Recensie: Aaf gaat ondergronds

Genre: fictie
Thema’s: nieuwsgierigheid, avontuur, vriendschap, kunst
ISBN: 9789044839661

Dit is het tweede deel van de serie Aaf. Eerder verscheen in deze serie Aaf en het brievenmysterie.
Inmiddels is ook een derde deel verschenen met de titel Aaf gaat door. Dit boek is net zoals de andere boeken in de serie, geheel afzonderlijk te lezen.
Aaf gaat ondergronds is een leuk, spannend verhaal waarin ook veel humor te vinden is. Aaf en Tom zijn personages waar veel kinderen zich mee kunnen identificeren.

In dit deel ontdekt Aaf in de kamer van haar huis een luik in de vloer. Als Aaf de luik opent, ziet zij een grote ondergrondse ruimte. Samen met haar beste vriend, Tom gaat Aaf op onderzoek uit. Aaf en Tom ontdekken dat zij onder de grond naar de naaste buren kunnen kruipen maar ook nog veel verder dan het huis van de buren. Aaf en Tom klimmen naar beneden en kruipen door een donkere en vieze ruimte. Zij hebben een zaklamp nodig om te zien waar zij kruipen. Bij het huis van de buren duwen zij het luik om hoog om zo even in het huis te kijken. En wat ziet Aaf daar in huis, haar eigen rode bal die zij al weken kwijt was. Wat zullen zij nog meer ontdekken als ze verderop ook bij de andere huizen naar binnen gaan kijken? Aaf is zo nieuwsgierig, zij zal en moet echt de rest van de ondergrondse ruimte bekijken. Bij het laatste huis doet zij wel een heel bijzondere ontdekking. Zij ziet een aantal mooie schilderijen, zou de buurman soms een kunstenaar zijn? Dat moet Aaf even van dichterbij gaan bekijken. Maar, durft zij dat wel alleen of heeft zij Tom daarbij nodig? Samen gaan ze op avontuur.

De moeder van Aaf is journalist bij een krant. Zij heeft een artikel geschreven over kunstrovers die zeven zeer waardevolle kunstwerken uit de Kunsthal in Rotterdam hebben gestolen. In het artikel dat de moeder van Aaf voor de krant heeft geschreven, lezen Aaf en Tom dat de kunstwerken die zijn gestolen mogelijk zijn verbrand. Aaf en Tom zien foto’s van de kunstwerken en wat zij op de foto’s zien, komt wel heel erg overeen met de schilderijen die Aaf en Tom in het huis verderop hebben gezien. Maar, hoe gaan zij dit vertellen, de moeder van Aaf wordt woedend als zij hoort wat Aaf en Tom hebben gedaan..., je mag toch zomaar niet zonder toestemming bij andere mensen in huis gaan kijken? Aaf en Tom smeden een mooi plan en geven een gouden tip voor de oplossing van de kunstroof. Zullen Aaf en Tom met deze gouden tip de kunstroof oplossen en tegelijk ongestraft blijven?
IMG-20230508-WA0007jpg

Ik wil uitgeverij Clavis bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het boek zelf aanschaffen? Aaf gaat ondergronds