Boekrecensie: Twitch en de vlucht van de ijsvogel

Auteur: M.G. Leonard

Illustrator: Paddy Donnely

Vertaling: Maria Postema

Jaar van uitgave in Nederland: 2022

Aantal bladzijden: 295

Genre: Spanning en avontuur

In het natuurreservaat Avesbos is een overvaller gespot. Hij wordt door de politie gezocht. Twitch heeft het allemaal gezien vanuit zijn geheime hut. Twitch houdt van de natuur en is een vogelspotter. Hij heeft thuis duiven waarmee hij traint. Het is zomervakantie en Twitch is blij dat hij even niet naar school hoeft. Hij wordt door zijn klasgenoten behoorlijk gepest. In het Avesbos ontmoet hij Billy, een wat oudere man die op zoek is naar een plekje waar hij met zijn busje kan staan. Wie is die Billy?Twitch spot er ook de twee meisjes Tippi en Ava die op een boot met de naam IJsvogel. Wat voeren die twee meisjes in hun schild? Waar bevindt die overvaller zich? En waarom zoekt zijn klasgenoot Jack ineens toenadering en wil hij meer leren over vogels? Wie is er nog te vertrouwen?

In dit verhaal komt het vooral neer op vertrouwen. Wie is er wel en niet te vertrouwen? Andere thema's die naar voren komen zijn: pesten, milieubewust zijn, recyclen, anders zijn, je talenten gebruiken. Je wordt meegenomen in de situatie van Twitch en leest ook zijn gedachten. Zijn de keuzes en gedachten die hij maakt de juiste? Er komen veel weetjes over de natuur en vooral vogels naar voren. Een heerlijk boek om te lezen!

Quote: "Mensen zijn geen vogels. Ze zijn ingewikkeld. Ze doen domme dingen. Ze veranderen van gedachten. Ze kwetsen elkaar, maar dat wil niet zeggen dat je niet moet proberen elkaar te begrijpen."

Ik wil uitgeverij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van dit boek. Wil je meer recensies van de kinderboeken van uitgeverij Lannoo lezen: /lannoo