Boekrecensie Monster Donuts

Illustraties: Sarah Horne

Vertaling: Merel Leene

Uitgeverij: Condor

Jaar van uitgave: 2021

Aantal bladzijden: 249

Genre: Fantasieverhaal/Detective

Al generaties lang jaagde de familie van Tess op monsters. Er is in de loop der jaren al een hoop informatie op een computer verzameld. Met de monsterscanner kan Tess uitzoeken waar het monster zich bevindt om het vervolgens te verdelgen. Tess woont met haar zus Danni achter de bakkerij van haar ouders. Hun ouders zijn jaren geleden samen op jacht gegaan en zijn niet meer teruggekomen.
Op een dag krijgt Tess een tekening van een kleuter waarop een cycloop is te zien. Tess leest van de monsterscanner dat dit monster meneer Harris is. Het is een zeer gevaarlijk monster, maar is te verdelgen met geglazuurde donuts en bakpoeder. Tess gaat erop af en ontmoet meneer Harris die haar vertelt dat hij van plan is de minister-president op te eten. Ze laat hem ontploffen, maar al snel ziet Tess op de scanner dat hij niet dood is. Hij kan herstellen. Ze moet hem tegenhouden. Ze gaat op onderzoek uit en ontdekt in een dagboek van haar moeder dat meneer Harris een kleinzoon is van Neville. Hij is een gedaanteverwisselaar en hebben een hekel aan elkaar. Al snel vindt Tess meneer Harris. Van hem hoort ze dat er een monsterwereld bestaat en verneemt ook dat haar ouders in de monsterwereld zijn. Tess moet in die wereld komen en zorgen dat Meneer Harris niet in contact komt met Neville en de minister-president.

Je hoort vaak dat kinderen denken dat er monsters onder het bed zitten. Als je het boek leest dan word je meegenomen in de wereld van deze monsters. De monsters kunnen worden verjaagd met gebakjes en bakpoeder. Er zit veel humor in het boek waardoor de monsters minder eng worden. Tess gaat op zoek naar haar ouders en de cycloop Meneer Harris gaat op zoek naar de minister-president. Door deze zoektocht wil je het boek graag uitlezen.
Achterin het boek zit een monsteroverzicht. Het boek is zeker geschikt om voor te lezen in de klas. Een leuke verwerking zou kunnen zijn om zelf een monster te bedenken en daar een profiel met tekening bij te maken.

Het boek is te bestellen via: https://www.kinderboeken.nl/boek/monsterdonuts/

Ik wil uitgeverij Condor bedanken voor het mogen recenseren van dit boek. Wil je meer recensies van de kinderboeken van uitgeverij Condor lezen: /condor