Boekrecensie: Gevaar op safari

Illustator: Elisa Paganelli
Uitgeverij: De Fontein Jeugd
Jaar van uitgave: 2021
Aantal bladzijden: 281
Genre: avonturenverhaal

'Was dat een geweerschot?' Alex keek Winston aan, die zijn ogen wijd opengesperd had. 'Heeft hij het gedaan? Heeft hij de neushoorn neergeschoten? fluisterde Winston.

Dit is het derde deel van de spannende serie Dader op het spoor. Een spannend deel dat zich afspeelt in Afrika. Alex mag met zijn oom Ben mee met de Safari Star van Pretoria via Zimbabwe naar de grens als eindstation de Victoria-watervallen. Dit wordt zijn derde treinreis met zijn oom. Tijdens de vorige treinreizen heeft hij twee moorden weten op te lossen. Alex kan ontzettend goed tekenen en heeft dus altijd papier en houtskool bij de hand. Aan boord zitten meerdere mensen. De treinbeheerder Leo Ackerman, een mediamagnaat Marvin Crass uit Texas met zijn vrouw en dochter, de schrijfster van misdaadromans Belinda Brash, de familie Sasaki uit Japan en de Delia Ramaboa met haar man Gideon Mbata.  Alex komt al snel in contact met de zoon van de hoofdmecanicien Winston. Hij leert hem veel over de Afrikaanse gewoonten. De dieren en het landschap zijn prachtig. Na een paar dagen reizen wordt er iemand dood aangetroffen in een compartiment. Is het een ongeluk of moord?
Een medepassagier Erik Joyman, van beroep inspecteur, wordt gevraagd om het onderzoek te leiden. Hij vraagt Alex om hem tijdens de verhoren te helpen. Wat voert Leo Ackerman, de treinbeheerder, in zijn schild? Waarom is Belinda Brash, de schrijfster van misdaadromans aan boord? Er gebeuren tijdens de rit bijzondere dingen die het onderzoek niet altijd ten goede komen. Zullen ze deze nare gebeurtenis kunnen oplossen?

Het is een spannend boek met een verrassend einde. Er zit veel interactie in het boek waardoor de lezer meegenomen wordt op deze reis. Doordat er niet teveel personages in het boek zitten kun je het verhaal goed volgen. Tijdens het lezen krijg je ook leuke weetjes mee over Afrika. Als je van treinen houdt is dit boek zeker een aanrader. Een van de hoofdthema's van het boek is de neushoornjacht.

Ik wil uitgeverij Fontein bedanken voor het mogen recenseren van dit boek. Wil je meer recensies van de kinderboeken van uitgeverij de Fontein lezen: /de-fontein