Boekrecensie: De held van Fabel

Auteur: Scott Reintgen
Uitgeverij: Moon
Jaar van uitgave: 2021
Aantal bladzijden: 350
Aantal hoofdstukken: 51
Genre: fantasieboek/ avonturenboek

In de stad Oorsprong woont Indira. Je mag hier wonen om uitgekozen te worden een schrijver die jou als personage in zijn/haar boek wilt hebben. Je mag niet te lang in Oorsprong wonen anders moet je plaatsmaken voor andere potentiële personages. Je verhuist dan naar de stad Huiver en moet zwaar werk doen. De beloftes in Oorsprong kenden talloze strategieën, rituelen en mythes die ertoe leiden dat je door de schrijvers opgemerkt wordt. Het soort personage dat je kunt worden bestaat uit vier catergorieën: Leerlingen die hun examen afronden en worden geplaatst in een verhaal, terugkerende leerlingen die in de eerste ronde niet de aandacht van een schrijver weten te trekken, slecht gekozen zijn personages die door de schrijver worden aangepast en onvoltooid zijn alle personages die in onaffe boeken zitten.
Indira woont in dit stadje en heeft nog een kans voordat ze naar Huiver moet. Samen met Fenix, Maxi, Chagrina en Frederique worden ze uitgekozen. Ze krijgt een mentor die haar naar de Praktijkschool voor Protagonisten brengt. Hier moet ze meteen auditie doen. Er wordt door middel van drie scènes bepaalt of je geschikte bent voor een hoofdrol of een bijrol. Indira verliest alledrie de scènes. Ze krijgt de brainstorm Keet aangewezen (een brainstorm is een soort mentor)die haar vertelt dat ze een bijrol krijg en dat ze een adoptiegezin moet uitkiezen. Ze kiest voor de familie Pennings. Al snel mag ze naar school en krijgt ze les. Ze doet erg haar best om te laten zien dat ze geschikt is voor een hoofdrol. Op een dag gebeuren er allemaal vreemde dingen. Het huiswerk wat ze heeft ingeleverd heeft ineens geen antwoorden meer, ze is getuigen van een ruzie tussen twee docenten waarbij een docent op de grond ligt met twee simpele knopen als ogen en zijn lippen zijn dichtgenaaid en tijdens een evaluatie met brainstorm Keet krijgt ze te horen dat ze het niet goed doet en de kant van figurant op wordt gestuurd. Indira snapt er niets van. Wat gebeurt er in deze school? Ook Fabel wordt aangevallen en dan gaat Indira samen met Maxi en Fenix op onderzoek uit. Wie is er verantwoordelijk voor deze daden? Indira wil graag de held worden van het verhaal, maar kan dit ook als bijrol?

Een mooie quote:
Trouw leidt tot moed. Moed plant het zaadje van zelfopoffering. En zelfopoffering is de hoogste roeping van ieder personage in elk verhaal. Door jezelf op te offeren, creëer je bovendien een niet te verbreken band tussen jou en degenen van wie je houdt.

De schrijver heeft dit boek geschreven met een doel. Je bent hoofdrol in je eigen verhaal. Je hoeft je alleen maar actief in te zetten voor het verloop van je verhaal. Die keuze kun je elke dag opnieuw maken. Leun niet achterover maar wees betrokken bij de wereld. Stel geweldige vragen, neem risico's, maak nieuwe vrienden en dans!

Het is een prachtig verhaal! Van het begin tot het einde spannend. Je wordt meegezogen in de keuzes die Indira maakt. Ze is dapper, maar ook lief en behulpzaam. In het boek word je soms als lezer aangesproken om even een moment stil te staan bij de keuze die Indira moet maken of moet ondergaan. Er zijn niet heel veel personages waardoor je het verhaal goed kunt volgen.

Ik wil uitgeverij Moon bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.

Ben je benieuwd naar andere boeken van Moon?  /moon