Recensie: Zo voelt het om een vogel te zijn

Uitgeverij: Lemniscaat
Jaar van uitgave in Nederland: 2023
Aantal bladzijden: 47
Genre: natuur
Thema: vogels
ISBN: 9789047715221

De inhoudsopgave laat al zien dat dit boek over bekende en minder bekende vogels zal gaan. Er wordt in het eerste hoofdstuk uitgelegd dat net zoals mensen vogels ook verschillen van elkaar. Vogels hebben verbazingwekkende vaardigheden en dan word je meegenomen in de wereld van de vogels. Ieder hoofdstuk begint met een bepaalde vaardigheid. Je ziet een illustratie hoe de vogel eruit ziet maar weet dan nog niet om welke vogel het gaat. De ondertitel geeft aan waar de vogel vandaan komt. In de eerste alinea lees je om welke vogel het gaat en welke bijzondere vaardigheid het beestje heeft.
De schrijfstijl is bijzonder. Tim Birkhead is een internationaal ornitholoog en emeritus hoogleraar zoölogie aan de universiteit. Hij omschrijft precies wat hij zelf heeft waargenomen. Alle zintuigen zijn hierbij gebruikt. Hierdoor wordt het een feestje om te lezen. Ik moest tijdens het lezen meteen aan David Attenborough denken die zoveel natuurfilms op dezelfde manier heeft ingesproken.
Zo krijg je informatie over de zwartrugfluitvogel en de rosse grutto, maar ook de keizerpinguïn komt voorbij en de slechtvalk.
De illustraties zijn tot in details getekend en laten meteen zien in welke habitat een dier leeft.
Het boek is goed in te zetten in de klas. Ik zou zelf een venndiagram gebruiken en de kinderen twee verschillende vogels laten uitzoeken. Wat zijn  de overeenkomsten en verschillen? Ook leuk om een leerling een vraag te laten bedenken waarbij het antwoord in de tekst staat en deze vraag dan aan een andere leerling te stellen zodat hij/zij/hen het moet opzoeken. Of wat dacht je ervan om het werkblad Wie, wat, waar in te laten vullen. Iedere leerling een andere vogel.
Kortom genoeg mogelijkheden om het boek in te zetten.
Het is het eerste kinderboek van Tim Birkhead en ik hoop dat dit niet te laatste is.

Ik wil uitgeverij Lemniscaat bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.