Recensie: Ze kwamen ons halen

Aantal bladzijden: 186
Genre: Tweede Wereldoorlog
Thema: angst, hoop, moed
ISBN: 9789025886271

De schaduw van twee mensen die kijken naar een uitkijkpost van Kamp Amersfoort. De kaft laat je meteen nadenken. Waar gaat dit over? En dan die titel...ze kwamen ons halen. Wie? Hoe? Waarom?
Het boek is verdeeld in drie delen. Oorlogsgeheimen, Kamp Amersfoort en De weg naar het einde. En dan die eerste bladzijde:

Johan kan nauwelijks geloven dat dit echt gebeurt. Het is pikdonker, de maan is nergens te bekennen. Zonder de lantaarns van de landwachters zouden ze geen hand voor ogen kunnen zien. Er is geen mens op straat, het is nacht en bovendien spertijd. Het tikken van vaders stok klinkt hard door de stilte. Een koude hand omsluit Johans hart. Niemand ziet hoe ze worden weggevoerd.

In dit verhaal beschrijft Martine Letterie het waargebeurde verhaal van de familie Rijper. Een familie met dertien kinderen. Ieder hoofdstuk start met de plaats en datum zodat je weet wanneer het zich heeft afgespeeld. Vervolgens zie je de naam van Henk of Johan. Twee zonen uit het gezin. Het eerste deel speelt zich af van in de maanden september en oktober 1944. In dit deel maak je kennis met Henk en Johan. Henk komt erachter dat zijn broers Klaas en Frans en onderduiker Havédé in het verzet zitten. Op 16 november 1944 wordt het hele gezin gearresteerd en naar Kamp Amersfoort gebracht. Hier worden ze in verschillende bunkers gezet. Door de ogen van Henk en Johan word je meegenomen in de ontberingen van het kamp. Het loopt niet voor iedereen even goed af.

20240331_161936jpg
Zo goed dat dit verhaal vertaald is naar een kinderboek. Het is geschreven vanuit het perspectief van twee kinderen. Het geeft een duidelijk beeld van alle vreselijke dingen die er zijn gebeurd in Kamp Amersfoort. Martine Letterie gaat de vreselijke dingen in dit boek niet uit de weg, maar zorgt er wel voor dat het niet te heftig voor kinderen is.
In het verhaal speelt het geloof een belangrijke rol. De vader in het gezin is dominee en zorgt ervoor dat iedereen zich vasthoudt aan het geloof in God en de mensheid. Dit zorgt ervoor dat de kinderen positief blijven denken en nooit de hoop verliezen ondanks alle ontberingen.
Er komen wel wat heftige momenten voor in het boek. Zal ieder kind van 10 jaar dit kunnen lezen? Het is goed om dit tijdens de boekpromotie wel te benoemen. We moeten de waarheid niet uit de weggaan maar kinderen wel de kans geven om zelf te bepalen wanneer het boek gelezen zou kunnen worden. Ik raad het af om het boek voor te lezen in de klas. Kinderen worden zo gedwongen om naar het verhaal te luisteren terwijl ze er misschien niet aan toe zijn.
In de epiloog wordt verteld hoe het na de oorlog is gegaan met de familie Rijper. Je krijgt daarna ook nog een hoofdstuk over hoe dit boek tot stand is gekomen en vertelt ze onder andere dat er een interview online staat van Mien Rijper, een van de zussen. Je kunt Kamp Amersfoort nog steeds bezoeken.

Het kinderboek is een mooie aanvulling in de bibliotheek.
Voorlezen tijdens de promotie? Vanaf bladzijde 60.
Wil je het aanschaffen? Klik hier