Recensie: Umbrador

Nederlandse uitgave: 2023
Aantal bladzijden: 367
Genre: avontuur
Thema: magie, draken, vertrouwen
ISBN: 9789045129099

20240507_194246jpg

De dertienjarige Jinna is wees en woont bij haar tante Agaath. Ze draagt een groot geheim met zich mee: ze heeft geen schaduw. Het enige wat Jinna heeft is haar trouwe hond Scharrie. Als haar tante aankondigt dat ze Scharrie heeft opgesloten in de kelder om hem de volgende ochtend naar de fokker terug te brengen besluit Jinna hem te gaan bevrijden en samen op de vlucht te gaan. Eenmaal in de kelder ontdekt haar tante vrij snel dat ze daar zit. Jinna ziet maar een kans en vlucht de ijskast in. Dit is geen gewone ijskast maar een trapgat. Ze hebben geen keuze en komen uit in het Schaduwrijk Umbrador. Ze wordt opgevangen door Doortje. Zij vertelt haar dat Umbrador naast de gewone mensenwereld ligt, het ligt in een andere tijd. Er wonen alleen Schaduwwezens. Het land wordt geregeerd door de wrede Schaduwvorst Fulgis. Al snel ontdekt Jinna dat ze magische krachten bezit. Lukt het haar om Fulgis en zijn draak te verslaan?

20240507_194344jpg
Als je het boek opent krijg je meteen een plattegrond van Umbrador te zien. Zo weet je een beetje hoe het land in elkaar steekt en krijg je meteen zin om te gaan lezen. (Ik althans wel..)
In de inhoudsopgave ontdek je dat het verhaal uit uit vijf delen bestaat en opgedeeld is in 75 hoofdstukken. Dit zou de lezer kunnen afschrikken, maar als je eenmaal verder leest vergeet je deze aantallen vrij snel. De hoofdstukken zijn lekker kort waardoor je het gevoel hebt snel door de hoofdstukken te gaan. Wat ik krachtig vind is dat ieder hoofdstuk zo eindigt dat je wel door wilt lezen. Voor ieder deel krijg je een mooie illustratie van Jeska Verstegen cadeau.

20240507_194331jpg
Een spannend verhaal vol magie waar ook nog mooie lessen van Doortje in zitten verstopt.

'Een schaduw krijg je, daar heb je niks over te zeggen en ze zijn allemaal even prachtig en bijzonder. Of je karakter goed is, of zwak of zelfs slecht, dáár heb je invloed op, begrijp je? Dát is jouw keuze. De keuze waar alles om draait.'

Ik ga dit boek zeker promoten in mijn groep. Nadat ik een korte samenvatting heb verteld zal ik voorlezen vanaf bladzijde 37. Ik weet zeker dat er veel kinderen het boek zullen willen lezen.

Ik wil uitgeverij Querido bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.