Recensie: Spoedcursus meesterbrein - Het hoe en waarom van klimaatverandering

Illustraties: Ekaterina Gorelova en Ana Seixas

Jaar van uitgave in Nederland: 2023

Aantal pagina's: 96

Genre: wetenschappelijk/educatief

Thema's: klimaat, aardrijkskunde, milieu

ISBN: 9789025777265

In het boek word je in het begin meteen meegenomen naar de vraag: ‘wat is klimaat?’ Dit wordt kort en bondig uitgelegd en daarna wordt de overstap gemaakt naar de invloed van de mensheid op het klimaat. Na een uitleg over de atmosfeer en de broeikasgassen die daarin zitten duik je in de wereld van koolstof, fossiele brandstoffen en koolstofvoetafdrukken. Er wordt gekeken naar de invloed van koolstof op het klimaat en de gevolgen daarvan voor mens en natuur. Ook wordt zichtbaar gemaakt wie er nou eigenlijk allemaal koolstof, methaan en stikstof uitstoten.  Aan het einde van het boek wordt de overstap gemaakt naar oplossingen en kansen die er nog liggen. Deze worden zowel op wereldschaal besproken, zoals wat landen kunnen doen om de uitstoot van CO2 terug te dringen, maar ook op individueel en kindniveau: bijvoorbeeld korter douchen & minder kleren kopen. Wat is voor jou de beste manier om je steentje bij te dragen aan deze wereldwijde uitdaging?

Afbeelding1jpg

Ik werd al blij van de titel en voorkant van het boek. Aardrijkskunde, klimaatverandering en een klein beetje geschiedenis erbij, daar word ik wel enthousiast van! Het is ontzettend leerzaam en in de eerste 50 bladzijdes leer je erg veel over de wereld van klimaatverandering. Net als je door alle problemen misschien gaat denken dat het wel erg moeilijk gaat worden voor de mensheid om het nog op te lossen, maakt het boek een draai en gaat het over de kansen en technische mogelijkheden die er zijn om klimaatverandering te tackelen. Wat mij hierbij aansprak is dat er voorbeelden werden gegeven van wat mensen en landen al doen tegen klimaatverandering, maar er werden ook oplossingen geboden die kinderen individueel, of gezamenlijk als gezin zouden kunnen doen. Op deze manier wordt het tastbaar voor kinderen en kan iedereen proberen zijn of haar steentje bij te dragen. Wat mij betreft is het boek een absolute aanrader voor kinderen die dit onderwerp interessant vinden en er meer over te weten willen komen. Alles is ook prettig vormgegeven met een fijne afwisseling van tekst, plaatjes en schema’s. Extra leuk vind ik de stukjes ‘praat als een prof’, waarbij lastige woorden op een begrijpelijke manier worden uitgelegd. Er zijn nog 3 andere delen in de serie ‘spoedcursus meesterbrein’, ik kijk er al naar uit deze ook te lezen! (deze gaan over het universum, computers en oceanen)

Ik wil uitgeverij Gottmer bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het boek aanschaffen? https://gottmerkinderboeken.nl/product/het-hoe-en-waarom-van-klimaatverandering/