Recensie: Spoedcursus meesterbrein - De geheimen van het universum

Uitgeverij: Gottmer

Jaar van uitgave in Nederland: 2023

Aantal pagina's: 96

Genre: wetenschappelijk/educatief

Thema's: heelal, universum

ISBN: 9789025777258

In het boek word je in het begin meteen meegenomen naar de vraag: ‘Wat is het universum?’ Je duikt meteen de diepte in van de wereld van kosmologie, sterrenkunde, lichtjaren, de biljoenen planeten en ons zonnestelsel. Daarna wordt er uitgelegd hoe we dit allemaal weten en wordt er veel informatie verschaft over verschillende soorten telescopen. Ook leer je veel over de zogenaamde ‘helden van het universum’ (zo worden ze in het boek genoemd), bijvoorbeeld: Einstein, Newton & Copernicus. Al deze namen hebben uiteraard een grote rol gespeeld in de wereldwijde wetenschap en kennis over het heelal. Via zwaartekrachtgolven, het dopplereffect, lichtspectra en de Hubble telescoop leer je alles over de geschiedenis van het heelal. Daarna leer je alles over de levensloop van sterren. In het laatste gedeelde wordt de oerknal en het uitdijen van het heelal uitgelegd. Blijft het heelal voor altijd groeien, of implodeert uiteindelijk de hele boel weer? Geen zorgen: dat maken wij al lang niet meer mee!

Het dopplereffect Afbeelding2jpg

Deel 2 van de serie: ‘spoedcursus meesterbrein’. Na het lezen van dit boek voelde het wel alsof ik een meesterbrein bezat. De sterrenkundige terminologie vliegt je om de oren en het is ontzettend leerzaam om te lezen. Ikzelf heb ook ontzettend veel geleerd van dit boek. Een vereiste voor het lezen van dit boek is wel interesse in het universum/sterrenkunde, anders haken kinderen snel af vrees ik. Het is vrij lastige stof, die je aanzet tot denken. Vooral het stukje over de oerknal heb ik een aantal keer moeten herlezen. Uit het niks ontstond in één keer ruimte, energie en tijd, zo is te lezen. Maar: wat was daarvoor dan, en waar ‘stopt’ het heelal? Deze vragen kwamen meteen bij mij op en worden maar deels beantwoord, want we weten immers nog niet alles van het heelal. Eén ding is zeker: het universum heeft vele geheimen, maar na het lezen van dit boek zijn een aantal van die geheimen voor mij ontraadseld!

Ik wil uitgeverij Gottmer bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het boek aanschaffen: