Recensie: Samen op weg

Jaar van uitgave: 2024
Aantal bladzijden: 66
Genre: Prentenboek, zoekboek
Thema: dromen, plannen maken en elkaar ontmoeten
Leeftijd: 6+
ISBN: 9789401492522

Dit enorme boek kan op verschillende manieren worden ingezet. Alleen de kaft van het boek is al inspirerend genoeg om te bekijken. Zoveel verschillende mensen, zoveel vlaggen, zoveel nationaliteiten. Het nodigt uit om het boek vanbinnen te gaan bekijken. En dan start je op de eerste bladzijde met alleen de zon, de zee en wat vogels. Eronder staat het woord 'niemand'. Je bent meteen verward. Wat bedoelt de schrijver hier nu mee? Al snel draai je de bladzijde om en snap je meteen het principe. Er komen steeds meer mensen bij. Dit was ook in het eerste boek Iedereen telt van Kristin Roskifte. Deze keer gaat het vooral over reizen en verbinden.

20240228_120828jpg
Op bladzijde 1 maak je kennis met Thomas. Hij zit alleen in zijn kamer en laat de wereldbol draaien en vraagt zich af hoe het zou zijn om heel ergens anders te wonen. Er komen per bladzijde steeds meer mensen bij. De mensen zijn allemaal kleurrijk en de locaties en voorwerpen zijn allemaal lichtblauw gekleurd. Hierdoor zie je duidelijk dat het om de mensen gaat. Er zitten zoveel verschillende aspecten in waardoor je het boek oneindig kunt lezen. Je raakt niet uitgekeken. Verschillende nationaliteiten, diversiteit, uiterlijk. Het zit er allemaal in. En mocht je je toch vervelen dan vind je op de laatste bladzijden allerlei opdrachten en kun je weer van voor af aan beginnen.

20240303_202205jpg
Je kunt ook alle hartjes, zeilboten, letters, dromen gaan zoeken. Alle antwoorden zijn achterin het boek te vinden.
Waar ik zelf van onder de indruk ben, zijn alle mooie boodschappen die in het boek zitten: