Recensie: Pip & Zilver- Avontuur in Parijs

Auteur: Remco Volkers
Illustraties: Iris Boter
Uitgeverij: Kluitman
Aantal bladzijden: 147
Genre: avonturen
Thema: Parijs, gescheiden ouders, vertrouwen

Pip & Zilver zijn een tweeling en wonen samen met hun moeder en Justin in een huis in Americka. Ze wonen er nog niet zo lang en iedereen denkt dat Justin de vader van de tweeling is. Dat is niet het geval. Ze hebben Justin in de laatste week van de zomervakantie in de tuin gevonden en tegen iedereen gezegd dat hij hun verdwenen vader was. Hun echt vader is van de een op andere dag naar Parijs vertrokken. En omdat de tweeling bijna jarig is willen ze hem gaan zoeken. Dat kost veel geld. Gelukkig heeft buurvrouw Jet het idee om stoofpotjes te gaan verkopen. Ze kan hier wel wat hulp bij gebruiken. Pip en Zilver mogen de stoofpotjes gaan bezorgen. Lukt het ze om genoeg geld bij elkaar te krijgen om hun echte vader in Parijs te ontmoeten?

20240218_094007 1jpg
Het is een heerlijk boek om te lezen. Pip en Zilver zijn erg zelfstandig en regelen veel dingen zelf. Dit gaat wel eens mis. Zo krijgen ze geen geld van de klanten als ze de stoofpotjes te laat brengen. Ze durven dit thuis niet te vertellen en houden dit geheim. Doordat de tweeling vaker tegen dingen aanlopen wil je als lezer graag weten hoe de problemen worden opgelost.
Vanwege de titel verwacht je dat het boek zich veelal in Parijs zou afspelen, maar dat is niet het geval. Pas na hoofdstuk 21 (blz. 93). Gelukkig krijg je daarna genoeg te lezen over Parijs.
Er zit ook een mooie boodschap in het verhaal:
'We hebben allemáál domme dingen gedaan en dingen veel te lang verzwegen. Maar laten we afspreken dat we het van nu af aan gelijk zeggen als ons iets dwarszit.'