Recensie: Opzij voor Pietje Prinses

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf/ Uitgeverij Unieboek I Het Spectrum
Nederlandse uitgave: 2023
Aantal bladzijden: 218
Genre: avontuur
Thema: mysterie, ondeugend, grappig, familie
ISBN: 9789000390601

Mirjam Mous heeft al meerdere delen van Pietje Prinses geschreven. Opzij voor Pietje Prinses! is een bundeling van de boeken: De spiegeltje spiegeltje verkiezing, Kaboutertjes bestaan wél en De schat van Duizend-en-een-nacht. Een korte samenvatting van ieder deel:

De spiegeltje spiegeltje verkiezing:
Pietje Prinses woont in een kasteel met haar ouders (de koning en de koningin) en haar zus Petronella. Pietje Prinses is niet erg prinsesserig. Ze houdt van timmeren, heeft een skateboard waarmee ze de trapleuning roetsjt en gaat graag op avontuur. Op een dag leest de koning een bericht uit de krant met de titel: Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...Wie is de beste prinses van het land? Zowel Petronella als Pietje gaan deelnemen aan de wedstrijd. Alleen loopt er een saboteur rond die de wedstrijd probeert te winnen. Pietje probeert de valse prinses te ontmaskeren.

Kaboutertjes bestaan wél:
Als Pietje voor straf naar het torenkamertje wordt gestuurd ontdekt ze daar een koffer. Samen met Priscilla krijgen ze de koffer uiteindelijk open en stappen ze er samen in. Maar dan begint de koffer ineens te vliegen en zet de prinsessen een heel eind verder in het bos bij een huisje. Ze weten niet waar ze zijn en gaan lopend op zoek naar het paleis. Tijdens de tocht ontmoeten ze het nachtmannetje Fliep. Hij gaat de prinsessen helpen om thuis te komen. Dit gaat alleen niet zonder gevaren.

De schat van  Duizend-en-een-nacht:
Pietje gaat met haar familie op bezoek bij sultan Moesafar in de stad Duizend-en-een-nacht. Tijdens de reis naar de stad ontmoeten de prinsessen Sergio, een student oude talen waarvoor Priscilla als een blok valt. In het paleis van de sultan vindt Pietje een schatkaart. Ze vraagt Sergio om hulp om de kaart te ontcijferen en samen met Sergio en Priscilla gaat ze op zoek naar de schat. Er volgt een Indiana Jonesachtig avontuur met doolhoven, slangen, krokodillen, instortende tunnels, raadsels en ander gevaar. Echt een avontuur voor Pietje Prinses.

20240503_201918jpg
De omslag van het boek vind ik erg aantrekkelijk. Het nodigt zeker uit om het boek te gaan lezen. En ook de bladzijden van het boek zijn van goede kwaliteit. Je ziet al vrij snel dat het boek drie verhalen bevat. Dit zie je door de witte bladzijde waar een verhaal mee begint.
Mirjam Mous schrijft erg prettig. Ze kan zich goed verplaatsen in de wereld van een kind. Ieder kind vindt het grappig om te lezen over een ondeugende prinses die niet altijd luistert en haar eigen plan trekt. Dat maakt alle verhalen ook spannend. Je weet als lezer dat Pietje slim is, maar dat ze vaak een ander pad volgt dan de meeste kinderen. Het zorgt ervoor dat je graag doorleest en wilt weten of het goed afloopt. De illustraties zijn ontzettend leuk om naar te kijken en een mooie aanvulling bij ieder verhaal.
Het boek is zeer geschikt om voor te lezen in groep 3/4. Er worden behoorlijk wat moeilijke woorden gebruikt maar dat vind ik juist goed. Stop tijdens het voorlezen als je een moeilijk woord tegenkomt en probeer er samen achter te komen wat het woord zou kunnen betekenen. Mooi om een woordmuur te creëren waar alle moeilijke woorden op komen te staan. Voeg er aan het einde van de dag wat plaatjes bij en bespreek de volgende dag de woorden nog eens.
Zelf zou ik het eerste verhaal voorlezen en de kinderen daarna uit te dagen om het boek zelf te gaan lezen.
Het boek past zeker bij het thema van de Kinderboekenweek 2024.

Ik wil uitgeverij Holkema & Warendorf bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.