Recensie: Nina Nootje is geweldig

Uitgeverij: Volt
Jaar van uitgave: 2024
Aantal bladzijden: 280
Genre: graphic novel
Thema: vriendschap
ISBN: 9789021498522

Nina Nootje is de maker van geweldige en niet-stomme video's. Haar droom is om megaveel volgers te krijgen. Samen met haar beste vriend Brian creëren ze elke dag hilarische video's, maar ondanks hun inspanningen hebben ze nog maar weinig volgers. Op maandagochtend vertelt Meester Harrie dat tijdens de eindejaarstalentenjacht je huisdier mee mag doen met het optreden en dat je met een partner moet samenwerken. Nina en Brian verzinnen allerlei ideeën, maar komen er niet uit omdat Nina graag haar eigen zin wil doordrijven en niet naar Brian's suggesties luistert.

De volgende dag meldt de meester dat de partners willekeurig worden gekoppeld. Nina wordt gekoppeld aan Mandy, een meisje dat succesvolle filmpjes maakt en veel volgers heeft. Aanvankelijk is er geen klik tussen de meiden, maar toch moeten ze samenwerken aan grappige video's. Naarmate ze meer video's maken, krijgt Nina steeds meer volgers. Langzaamaan beginnen Nina en Mandy het beter met elkaar te vinden, maar Nina merkt dat Brian steeds meer van haar af komt te staan. Dit roept de vraag op: zal dit hun vriendschap in de weg staan? En is het wel zo leuk om zoveel volgers te hebben?

20241003_161927jpg

De omslag van Nina Nootje is geweldig nodigt je meteen uit om het boek op te pakken. Het staat vol met grappige illustraties en kleine tekstjes die je al meteen doen glimlachen. Zodra je begint te lezen, merk je dat elke bladzijde bruist van kleur, strips, praat- en denkwolkjes, en verschillende lettertypes, waardoor het boek echt tot leven komt.

Nina is een spontane flapuit die graag de baas speelt, terwijl haar beste vriend Brian juist bedachtzaam en slim is. Dit maakt hun vriendschap herkenbaar en leuk om te volgen. De thema’s die aan bod komen, zoals social media, likes, vriendschap, onzekerheid en zelfs pesten, zijn ontzettend herkenbaar voor kinderen van nu. Toch voelt het boek nooit zwaar, want alles wordt op een luchtige en grappige manier gebracht.

Tijdens het lezen zul je vaak hardop lachen en door de vele details in de illustraties ontdek je elke keer weer iets nieuws. Het is een boek dat niet snel zal vervelen en keer op keer leuk blijft om door te bladeren. Ik weet zeker dat de leerlingen op mijn school hier dol op zullen zijn!

Het is een aanrader voor iedereen die houdt van een vrolijk, grappig verhaal met een slimme onderlaag over vriendschap en mediawijsheid.

Ik wil uitgeverij Volt bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.