Recensie: Moos ziet ze vliegen

Jaar van uitgave in Nederland: 2023
Aantal bladzijden: 96
Genre: school en humor
Thema: sparen
Leeftijd: voorlezen vanaf 7 jaar, zelf lezen vanaf 8 jaar
ISBN: 9789090371597

De schrijfster Bianca Terlouw is al 26 jaar juf en wilde heel graag een kinderboek schrijven. En dat is gelukt. Het boek heeft 16 hoofdstukken en ieder hoofdstuk start met een spreekwoord. Eronder staat wat het betekent en als je het hoofdstuk leest dan zie je het spreekwoord meteen in een context. Op iedere bladzijde vind je grappige illustraties van Kim Olthof.

De inhoud:
Moos heeft een wens. Hij wil een drone. Hij heeft de drone gezien in de speelgoedwinkel, maar hij heeft niet genoeg geld om het te kopen. Moos verzint allerlei manieren om aan geld te komen. Helaas lopen niet alle activiteiten even goed af en dat zorgt voor hilarische momenten. Zo knipt hij zijn eigen haar zodat hij niet naar de kapper hoeft en het geld in zijn spaarpot belandt. Alleen is het knippen niet echt goed gelukt en moet hij alsnog naar de kapper. Moos en zijn vriendin Pleun maken samen een papje van eieren, slagroom, dropjes, pindakaas, hagelslag en bloemkool. Het is zo smerig dat niemand het wilt eten. En zo zijn er talloze activiteiten die wel goed bedoeld zijn maar in de uitvoering niet helemaal goed verlopen.

20230924_131725jpg
Dit boek verdient een ereplekje in iedere school! Niet alleen omdat het een grappig, vrolijk boek is maar ook omdat het geschreven is door een juf. Deze juf laat zien dat als je een wens hebt, je het gewoon moet doen! De spreekwoorden waar ieder hoofdstuk mee begint vind ik echt een meerwaarde. In de taalmethoden komen tegenwoordig weinig spreekwoorden aan bod.
In het verhaal krijg je ook te maken met het pleegzusje van Moos. Lian mag af en toe haar echte moeder bezoeken. Goed om dit ook bespreekbaar te maken.
Ik raad dit boek daarom ook aan om voor te lezen in de groepen 4/5 en bij ieder hoofdstuk even stil te staan bij het spreekwoord en het thema wat besproken wordt.

Ik wil Bianca Terlouw bedanken voor het mogen recenseren van dit prachtige boek. Ik hoop dat er snel een deel 2 zal worden geschreven.