Recensie: Het Van Gogh Mysterie

Uitgeverij: De Fontein

Jaar van uitgave in Nederland: 2022

Aantal pagina's: 320

Genre: avontuur, detective, spanning

Thema's: kunst, vertrouwen, vervalsing

ISBN: 9789026159183

Dit is het eerste deel uit de serie Kunstbende. In het boek kom je QR-codes tegen. Ze leiden je naar de beroemde schilderijen die de hoofdpersonen bekijken. Het verhaal speelt zich in een paar dagen tijd af. Ieder hoofdstuk begint met de tijd, de datum en de plek waar het zich afspeelt. Op de eerste bladzijde vind je een plattegrond van de begane grond van National Gallery of Art.
Er wordt een jongen gevonden in de National Gallery of Art en hij weet niet meer hoe hij heet of waar hij vandaan komt. Hij weet wel dat hij veel van kunst af weet. Hij mag mee met Mary Sullivan. Ze is pleegouder en heeft een dochter Camille. Ze hopen dat zijn ouders zich vanzelf gaan melden. Ze geven hem voor het gemak de naam Art. Helaas melden zijn ouders zich niet en besluit Mary dat ze terugmoeten naar de Gallery waar hij is gevonden. Ze hoopt dat hij dan zijn geheugen terugkrijgt. In de gallary komen Camille en Art erachter dat Art in gevaar is. Er zit een kunstbende achter hem aan. Ze hebben iets van hem nodig. Art en Camille slaan op de vlucht en proberen te achterhalen waar de kunstbende naar op zoek is. Hiervoor moet hij op zoek gaan naar zijn verleden met de aanwijzingen die hij heeft. Zal het hem lukken om de transactie voor een nep schilderij van Van Gogh tegen te houden?

784d702b44jpg

De kaft ziet er interessant uit. Er rennen kinderen richting de lezer waardoor je nieuwsgierig wordt waar de kinderen voor op de vlucht zijn. Er lopen twee verhaallijnen door elkaar heen. Die van Art en die van de kunstbende. De hoofdstukken zijn kort en hebben veel interactie. Hierdoor leest het erg fijn en vlot. Tijdens het lezen krijg je ook informatie over bepaalde werken van kunstenaars. Dit zorgt voor een mooie afwisseling in het boek en je leert op een speelse manier meer over kunstwerken.
Door de goede gedetailleerde omschrijvingen van Art en Camille kun je je goed verplaatsen in beide personages. Hierdoor wil je echt te weten komen hoe het afloopt met de kinderen.

Dit boek is zeer geschikt om voor te lezen in de bovenbouw!

Ik wil uitgeverij De Fontein bedanken voor het mogen recenseren van het boek.