Recensie: Het levende hoofd

Auteur: Els Pelgrom

Illustraties: Sylvia Weve

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Nederlandse uitgave: 2022

Aantal bladzijden: 196

Genre: Leesboek

In een huis woont al een tijdje een gekko vanwege de muggen en spinnen die er in een grote hoeveelheid te vinden is. In het huis woont een vrouw die een aantal keren per dag naar de slaapkamer gaat en te praten met het hoofd. Het hoofd heeft alleen een kaal hoofd, geen lijf. Op een dag gaat de gekko het gesprek aan met het hoofd. Hij vertelt hem dat hij één wens mag weggeven. Het hoofd wenst lang zwart haar. De gekko laat zijn wens uitkomen, maar de gekko wenst er ook nog 3 witte veren bij. Al snel heeft het hoofd nog een wens. Hij wil benen. En ook deze wens wordt uitgevoerd. Het hoofd is nooit naar buiten geweest, heeft de wereld alleen in boeken en verhalen van zijn oma gehoord en gezien. Het hoofd wil naar buiten. Dit lukt niet zonder armen. Dus wenst het hoofd ook armen. Nadat deze wens is uitgevoerd klimt het hoofd naar buiten en gaat de gekko met hem mee. Maar de buitenwereld schrikt enorm van het hoofd. Ze moeten al snel vluchten. Ze maken een hoop avonturen mee tijdens de vlucht. Zal het hoofd uiteindelijk de plek vinden waarhij gelukkig kan leven?

4674327809jpg

De schrijfster Els Pelgrom schrijft zulke mooie verhalen. Zo ook dit verhaal. Het heeft een mooie opbouw en een rijke taal. Het verhaal is echt een sprookje en goed voor te lezen in de klas. Er kunnen mooie gesprekken uit voort komen. Mag je jezelf zijn in deze wereld? Voelde het hoofd zich buitengesloten? Respecteert iedereen elkaar? Is het goed om te vluchten?
Het boek is geschikt vanaf 10 jaar maar dan moet je wel van lezen houden. Het verhaal en de taal is nog best ingewikkeld.

Wil je dit boek aanschaffen?

Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.