Recensie: Heksenwinkel

Uitgeverij: Lemniscaat

Jaar van uitgave in Nederland: 2022

Aantal pagina's: 193

Genre: boek

Thema's: tovenarij, fantasie, humor, vriendschap, jezelf mogen zijn, acceptatie, verdraagzaamheid

ISBN: 9789047713180

Dit is het derde deel van de Heksenserie van Kaye Umansky. Het boek heeft een boekomslag waarbij je de letters Heksenwinkel kunt voelen en de letters glimmen zowel op de echte kaft als op de omslag. Als je het boek opent vind je Pekels Klantenserviceregels. Daarna volgt een bladzijde met Magenta Spits' Top drie Toverregels. En dan krijg je een paar dingen die je moet weten voordat je begint met lezen. Er worden drie belangrijke dingen verteld over Elsie Pekel, de hoofdpersoon van het verhaal. Elsie woont in het saaie dorp Kleinbrugge. Hier wonen mensen die erg van roddelen houden en snel een oordeel klaar hebben. Elsie werkt bij haar vader in het warenhuis. Dit warenhuis staat in een verlaten steegje. Op een dag besluit de rode heks Magenta Spits een nieuwe toverwinkel naast het warenhuis te zetten. Haar zus heeft namelijk De Toveratron 3000 toegestuurd. Het is een soort magie. Het doet alles voor je. Magenta vertelde hoe ze wilde dat de winkel eruit zag en waar hij moest komen staan. En binnen een paar tellen stond de winkel er. Een toverwinkel. Helaas zijn de inwoners van Kleinbrugge het er niet mee eens en gaan in protest. Ze hebben iets tegen heksen, omdat ze ze niet kennen. Tot overmaat van ramp komen er heel veel heksen op de toverwinkel af waardoor het heel druk wordt in het dorp.

a64f3a1837jpg

Het is een heel luchtig en grappig verhaal. Je kunt het goed volgen ook als je de eerste twee delen niet hebt gelezen. Wel fijn dat het boek begint met een inleiding waarin je meegenomen wordt in de wereld van het dorpje en alle personages. Het verhaal heeft heel veel interactie waardoor het ook echt gaat leven. Van een bewegende toren tot een pratende raaf, er zit genoeg magie in. Niet te moeilijke taal. Geschikt voor de middenbouw. Als je van magie houdt is het boek zeker geschikt voor jou!

Ik wil uitgeverij Lemniscaat bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.