Recensie: Een kwezel aan boord

Je moet wel geloven dat het echt bestaat
Kom ga met ons mee over land en zee
En als de kwezel fluistert of hard tegen je praat
Hijs dan snel het zeil!
Want voor je het weet.....
Is het te laat

Via mijn collega Frederieck van der Ploeg kreeg ik dit boek in handen met de vraag of ik dit wilde lezen en recenseren. Frederiekck had een workshop bij de auteur Greetje Welten gehad en was onder de indruk van de kwezel in het boek. Wie is die kwezel? Het wekte mijn nieuwsgierigheid en ben ik snel begonnen met lezen. Iedereen heeft een kwezel. Het stemmetje in je hoofd die ervoor zorgt dat je gaat twijfelen. Het zijn negatieve gedachten. En als je het niet herkent dan neem je vaak de veilige vertrouwde keuzes en ontdek je niets nieuws of verleg je geen grenzen.

Greetje Welten heeft hier een spannend avontuur bij bedacht. Je maakt kennis met de jongen Tibor die samen met zijn vader op het waddeneiland Vlieland woont. Tibor is vaak te vinden op zijn zolderkamer waar hij graag dingen onderzoekt. Op een dag ontdekt hij een bijzonder wezentje met springveren op zijn schouder, de kwezel. Het praat steeds negatieve gedachten over Tibor in zijn oor. Tibor wil dit graag onderzoeken. Hij ontmoet Leela en Sikke die ook op het eiland wonen. Ze willen ook meer over de kwezel weten. Dan horen ze over San Borondón, een mysterieus eiland omhuld door gouden nevels. Samen met de opa van Sikke gaan ze aan boord van zijn zeilboot op zoek naar San Borondón. En ook de kwezels gaan mee. Zullen ze het eiland bereiken ondanks de stemmetjes van de kwezels? Het wordt in ieder geval een spannend avontuur.

20240304_114120jpg

Ieder kind heeft wel eens een negatieve gedachte. De kunst is om het te herkennen en de gedachte om te buigen naar een positieve gedachte. Greetje Welten laat je dit op een originele manier ontdekken in dit boek. Met behulp van de kwezel zal een kind beter begrijpen hoe het werkt. De kinderen en opa hebben allemaal andere karakters waardoor ze allemaal op een andere manier te maken krijgen met een kwezel. Als je de kwezel eenmaal hebt herkent dan zie je ook de kwezel bij een ander en kun je hem/haar helpen door tips te geven. Er komen allerlei verschillende problemen naar boven. Als je iets niet durft, je iets moeilijk vindt, je bang bent, je de hoop hebt opgegeven, je het goed wilt doen.
Tijdens het lezen krijg je ook een soort verslag van Tibor te lezen waarin hij al zijn bevindingen rondom de kwezel met de lezer deelt.

De kwezel maakt dat je veel zorgen hebt. Dit kan over van alles en nog wat gaan. Vaak over de toekomst en wat er allemaal voor naars zou kunnen gebeuren. Maar ook over het verleden, wat er allemaal gebeurd is en hoe je het beter had kunnen doen. De kwezel laat je denken dat dingen slecht uit zullen pakken.

Zou het waar zijn, dat de kwezel verdwijnt als je je beter voelt? Het lijkt een mogelijke verklaring, maar ik zou hem juist ook weleens willen zien als ik een goede bui heb. Hoe sterk zou de kwezel nog zijn als ik me goed voel?

Ik was bang dat het boek teveel zou neigen naar een psychologisch boek, maar dat is absoluut niet het geval. Door het avontuur op de zeilboot blijft het tot het einde erg leuk om te lezen. En toch blijf je tijdens het lezen nadenken over jouw eigen kwezel. Dat stukje bewustwording krijg je cadeau als je het boek leest.
Ik raad dit boek zeker aan om voor te lezen in de midden- en bovenbouwgroepen. Tijdens het voorlezen zullen er mooie gesprekken plaats kunnen vinden. En hoe leuk is het om de leerlingen hun eigen kwezel te laten tekenen?

Greetje Welten is coach, trainer, schrijfster, counseler, spellen- en methodiekontwikkelaar. Zij organiseert de Kwezelworkshopdag en de Kwezel on Tour op Vlieland.
Neem een kijkje op haar website: www.greetjewelten.nl