Recensie: Een kleine geschiedenis van de mens door dierenogen

Illustraties: Djenné Fila

Jaar van uitgave:

Aantal pagina’s: 91

Genre: Geschiedenis

Thema’s: Dieren, geschiedenis

Leeftijd: vanaf 10 jaar

In dit boek staan 29 verhalen, waarin een deel van de geschiedenis wordt beschreven vanuit het oogpunt van dieren. Daarbij wordt ook besproken hoe de dieren naar de mensen kijken. Bij ieder verhaal is ook een stuk verdere toelichting geplaatst om zo de context van het verhaal beter te begrijpen. Het eerste verhaal speelt zich 200.000 jaar geleden af en het laatste verhaal speelt zich af in 2022. De verhalen worden vanuit het oogpunt van veel verschillende dieren geschreven en spelen zich af in diverse landen. De verhalen zijn chronologisch opgebouwd maar ook los van elkaar te lezen.

IMG-20230326-WA0001 1jpg

Dit is een zeer indrukwekkend boek. Prachtige illustraties. Het nodigt echt uit om te lezen. Het is bijzonder om vanuit het oogpunt van de dieren te lezen. Daarnaast is de invalshoek waarop de geschiedenis benaderd wordt ook origineel. In het boek worden de eerste boeren bijvoorbeeld besproken, vanuit het oogpunt van de alpaca in Peru. In het verhaal rat & luis wordt de pest besproken, alleen speelt dit verhaal zich af in Sicilië. De thema’s in het boek worden op school onderwezen, maar de plek waar het verhaal zich afspeelt en het dier waaruit het wordt beschreven maakt het boek een echte aanvulling.

Als leerkracht zie ik dit boek als een perfecte aanvulling op geschiedenislessen. De verhalen nodigen uit tot gesprek en extra verdieping. Kinderen kunnen oude kennis met nieuwe kennis verbinden. Daarnaast spreken dieren kinderen over het algemeen erg gaan.

Om het zelf te lezen is het voor jongere kinderen mogelijk ingewikkeld. Enige kennis over de geschiedenis is voor het lezen van de verhalen wel wenselijk. Daarnaast is topografische kennis wenselijk om te begrijpen waar de verhalen zich afspelen. De woorden in het boek kunnen mogelijk door kinderen ook lastig gevonden worden. Ik zou er daarom voor kiezen om het boek met een kind samen te lezen.

Ik wil uitgevrij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van het boek.
Wil je het boek aanschaffen? https://www.lannoo.be/nl/een-kleine-geschiedenis-van-de-mens-door-dierenogen