Recensie: Dwars door tijd en ruimte

Illustraties: Tjarko van der Pol

Uitgeverij: Nieuwezijds

Nederlandse uitgave: 2022

Aantal pagina's: 173

Genre: informatieboek

Thema's: tijd, ruimte, geschiedenis

Zoals de titel van het boek het al zegt, het gaat over tijd en ruimte. Het bestaat uit drie delen met 31 hoofdstukken. In deel 1 ga je terug in de tijd en word je meegenomen heel ver terug in de tijd: zo'n 8000 voor Christus. Er wordt antwoord gegeven op de vraag wat tijd is , hoe tijd werkt en hoe tijdsverschillen werken. Uiteraard kan Christiaan Huygens hier niet in ontbreken. In deel 2 ga je vooruit in de tijd (in gedachten). De rol van Einstein en de tijd wordt uitgebreid uitgelegd en je weet na het lezen van dit deel dat ruimte en tijd niet twee aparte dingen zijn. Van de gedachte-theorie tot de experimenten (lichtklok, atoomklokken, de formule E=mc², zwaartekracht, ruimtereizen, zonsverduistering, GPS, relativiteitstheorie). In deel 3 ga je verder met een ruimtelijn en word je meegenomen in de wereld van de ruimtereizen en het heelal. Er wordt een blik geworpen op de toekomst. In het boek komen ook kopjes met weetjes naar voren en op iedere bladzijde vind je kleine illustraties.

8ae0c7882djpg

De kaft van het boek nodigt direct uit om te gaan lezen in het boek. Al die kleine tekeningetjes maken je nieuwsgierig. Tijdens het lezen lijkt het net of de schrijver tegen je aan het praten is. Alsof hij snapt dat er heel veel dingen niet zo logisch zijn als je denkt. Er zijn zoveel bijzondere weetjes over de tijd waar je niet bij stil hebt gestaan. Bijvoorbeeld dat de maand juli vernoemd is naar Julius Caesar en na zijn dood Augustus aan de macht kwam en ook een eigen maand wilde die even lang was als de maand juli. Augustus heeft toen nog een dag van de maand februari afgepakt.
Aan het einde van het boek krijg je ook nog verborgen boodschappen (paaseitjes) en ga je nogmaals door het boek op zoek naar antwoorden. De oplossingen vind je helemaal achterin.
Het boek is uitermate geschikt voor Close Reading. Het zijn rijke teksten met veel nieuwe woorden en interessante weetjes. Het zal de kinderen zeker aanspreken! Aanschaffen dus!

Beoordeling: