Recensie: De school op de rand van Sageland

Oorspronkelijke titel: The School Between Winter and Fairyland

Auteur: Heather Fawcett

Uitgeverij: De Fontein

Jaar van uitgave: 2021

Aantal bladzijden: 349

Genre: Fantasy

Herfst is een 12-jarige monsterhoeder in dienst van de Haardstede. Dit is een school voor jonge magiërs die leren hoe ze het koninkrijk kunnen verdedigen tegen de monsters in de Mildernis. Herfst woont met haar familie in een huisje aan de rand van het bos. Haar familie is al generaties lang de monsterhoeders. Zij hebben niet de tovenaarsmagie, maar hebben de spraak. Met hun gedachtes kunnen ze de gedachtes van monsters binnendringen en hun zo helpen met hun eigen uitdagingen, maar ook tegenhouden als ze het volk aanvallen. Bijna een jaar geleden is haar tweelingbroer Winter verdwenen. Iedereen denkt dat hij niet meer leeft, maar Herfst is hier niet van overtuigt en blijft haar broer zoeken.

Op een dag krijgt ze bezoek van Kai een sterleerling van de Haardstede. De profetie heeft gezegd dat Kai voor zijn dertiende verjaardag het op zal nemen tegen de Holle Draak, de grootste dreiging uit de Mildernis. Alleen is Kai ontzettend angstig voor alle draken en monsters. Hij vraagt Herfst om hulp. In ruil daarvoor helpt Kai met het zoeken naar Winter.
Ze hebben allebei een belangrijke opdracht waarbij niet alles vlekkeloos verloopt. Hierdoor wordt de vriendschap tussen Kai en Herfst nog hechter. Zal het lukken om van de angst voor draken en monsters af te komen? En verslaat hij de Holle Draak? En zal Herfst haar broer Winter weer in de armen sluiten? Het verhaal verloopt anders dan je verwacht.

Als je van magie houdt dan kom je in dit boek niets tekort. Draken, tovenaars, een boeman, kastelen, magiërs, spreuken, drankjes, gwylioenen, spiegels, toverkracht, schaduwen. Het verhaal wordt vooral vanuit Herfst beschreven. In sommige hoofdstukken lees je over de situatie van Winter. Dat maakt het boek extra spannend omdat je weet dat hij nog leeft. Er zit een goede opbouw in het boek. In het ene hoofdstuk lees je vooral over de zoektocht naar Winter en het andere hoofdstuk het overwinnen van de angsten van Kai. Je krijgt voor beide personages een warm hart. Grote contrasten tussen de twee. Kai is rijk en kan zich alles permiteren terwijl Herfst met weinig moet rondkomen. Kai is angstig terwijl Herfst alles durft. Mooi om te lezen dat je door samenwerken een eind komt.
Als je van fantasy-boeken houdt dan is dit boek zeker een aanrader!

Ik wil uitgeverij De Fontein bedanken voor het mogen recenseren van het boek.