Recensie: De nep-snap

Uitgeverij: Witte Leeuw
Jaar van uitgave: 2024
Aantal bladzijden: 93
Genre: kinderboek
Thema: Snapchat, mediawijsheid, leugens
ISBN: 9789493354081

'Ik denk dat die Deef een catfish is.' zegt Alek. 'Wat?!' roept Jula. Een catfish? Hebben Maudy en Stine een snapvriend die dóét alsof hij Deef is? Dat is echt niet oké! Meester Maik heeft daar van alles over verteld in zijn medialessen. Wat als Alek gelijk heeft?

Jula zit in groep 8, waar iedereen volop met Snapchat bezig is. Ze heeft zelfs een streak van 299 dagen met haar beste vriendin Nour. Maudy en Stine hebben echter iets bijzonders: een streak met de beroemde Snapschatter Deef, die hen elke dag snaps stuurt. Jula vermoedt dat ze gewoon elkaars snapnaam hebben veranderd naar die van Deef, en wordt jaloers. In een opwelling maakt ze een nepaccount aan onder de naam van de populaire SnapStarMokka en stuurt nepchats. Maar of dat nu zo'n goed idee is...

20241001_164246jpg

De omslag van het boek is aantrekkelijk voor tieners en zal door de opvallende titel zeker de aandacht trekken. Veel kinderen in groep 8 gebruiken Snapchat en zullen dit boek graag willen lezen. Het verhaal is overzichtelijk opgezet: de gewone tekst staat op witte bladzijden, terwijl de chats op gele bladzijden worden weergegeven, wat zorgt voor een fijne afwisseling tijdens het lezen. De taal sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Het verhaal is grappig, maar bevat ook belangrijke boodschappen over mediawijsheid. Annet Jacobs weet dit knap te doen zonder belerend over te komen. Het boek is dan ook een aanrader voor de bovenbouw. Begin met voorlezen vanaf bladzijde 62 voor een goede introductie. Het is daarna interessant om met de klas een gesprek over Snapchat te voeren – wie weet komen er vanzelf dilemma's naar voren!

Ik wil uitgeverij Witte Leeuw bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.