Recensie: De Dikke Stinkhond

Hij ruikt naar sardientjes
en ziet eruit als een gerafeld tapijt.
Stinkhond is niet alleen lelijk en dom,
maar hij heeft ook een hart van goud."

Een bundel met drie verhalen over Stinkhond, een vuilnisbakkenhond die er misschien niet al te fris uitziet, maar een hart van goud heeft.

Stinkhond gaat naar school:
In eerste avontuur besluit Stinkhond om naar school te gaan, maar hij merkt al snel dat het niet zo makkelijk is als hij had gedacht. Hij wordt door sommige kinderen uitgelachen omdat hij er anders uitziet en een beetje stinkt. Toch laat Stinkhond zich niet ontmoedigen en maakt nieuwe vrienden. Hij komt er ook achter dat lezen en schrijven moeilijker is dan het lijkt. Gelukkig krijgt hij hulp van de juf en met zijn doorzettingsvermogen lukt het uiteindelijk wel.

Stinkhond op de boerderij:
In het tweede avontuur gaat Stinkhond op een nieuw avontuur! Samen met zijn beste vriend Plattekat reist hij naar het platteland om te ontdekken hoe het is om op een boerderij te leven. Ze willen alles leren over de dieren en het boerderijleven, maar natuurlijk gaat er van alles mis! Of hij nu probeert een koe te melken, kippen te voeren of een tractor te besturen, het gaat allemaal op een hilarische manier fout.

Stinkhond naar het circus:
In het derde avontuur wil Stinkhond graag ontdekken wat er allemaal achter de schermen van het circus gebeurt. Samen met zijn vriend Plattekat proberen ze te jongleren, proberen ze acrobatische trucjes en proberen ze wilde dieren te temmen. Ze ontmoeten allerlei bijzondere mensen en dieren.

20240611_191042jpg

De boeken van Stinkhond zijn favoriet bij veel kinderen. Niet alleen worden de grappige fratsen van Stinkhond gewaardeerd, maar ook zijn motto dat iedereen, ongeacht hoe je eruitziet of waar je vandaan komt, geweldige avonturen kan beleven. De tekeningen van Marc Boutavant zijn kleurrijk en leuk om naar te kijken. Ze brengen het verhaal echt tot leven en helpen je te begrijpen wat er gebeurt.

Tip voor de klas: Kopieer van ieder verhaal het eerste hoofdstuk en laat de kinderen in tweetallen samen een hoofdstuk lezen. Wedden dat ze daarna allemaal dit boek willen lezen?

Ik wil uitgeverij Lannoo bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het aanschaffen? Klik hier