Recensie: De binnenkant van buiten

Jaar van uitgave in Nederland: 2022

Aantal pagina's: 143

Genre: informatieboek

Thema's: uitvindingen, Nederland, water, bouwen, duurzaamheid

Kaft: softcover

ISBN: 9789057124792

Er is in Nederland een hoop water. En omdat we geen hoge bergen hebben en we er wel willen wonen zijn er allemaal oplossingen bedacht om het water te slim af te zijn. In dit boek lees je over allerlei technische hoogstandjes die je soms wel kunt zien maar ook heel vaak niet kunt zien. Zo legt de schrijfster Tanja de Boer uit hoe dijken zijn opgebouwd, hoe gemalen en sluizen werken en hoe het kan dat bruggen zo stevig zijn. Je leest ook over de weg van het afvalwater naar drinkwater. Dit alles is door slimme ingenieurs bedacht. Maar omdat het klimaat blijft veranderen hebben we dus steeds weer nieuwe creatieve oplossingen nodig en daagt de schrijver de lezer uit om mooie oplossingen te bedenken.

Tijdens het lezen krijg je als lezer verschillende leuke proefjes aangeboden om het technische hoogstandje nog beter te begrijpen. Er wordt ook verwezen naar interessante websites.

237210debfjpg

De hoofdstukken in het boek zijn kort en duidelijk geschreven. Je vindt op iedere bladzijde illustraties die de uitleg meer kracht bij zet. De proefjes die kinderen zelf kunnen doen zijn goed uitvoerbaar en in het boek ook goed te vinden vanwege de blauwe balken. Ik vond de kaft er iets minder aantrekkelijk uitzien, maar zoals de titel het al zegt: Je ziet het niet aan de buitenkant, maar de binnenkant is echt de moeite waard. Ik ga dit boek zeker promoten in de groep. Dit boek geeft meerdere mogelijkheden om lessen bij te maken: Close Reading lessen of technieklessen.
Ik weet zeker dat kinderen na het lezen van dit boek na gaan denken over diverse oplossingen. Zo krijgen we allemaal nieuwe uitvinders!

Wil je het boek bestellen? www.nieuwezijds.nl/boek/de-binnenkant-van-buiten/

Ik wil uitgeverij Nieuwezijds bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.