Recensie: De beste klas van de hele wereld

Jaar van uitgaven: 2024
Aantal bladzijden: 135
Uitgeverij: Zwijsen
Genre: humor
Thema's: zomer, wedstrijd
ISBN: 9789048748679

Dit is het vierde deel van de serie Beste school. Manon Sikkel heeft ook deze keer weer een luchtig verhaal geschreven over De beste klas van de hele wereld. Op de eerste bladzijde maak je kennis met alle personages van het boek. Vervolgens krijg je een smoelenboek van de klas te zien. Daarna begint het eerste hoofdstuk met de titel "Zomer," waarin je meteen een opsomming krijgt van alle leuke dingen van de zomer aan de hand van de illustraties van Marja Meijer.

20240712_161045jpg

Dan begint het verhaal en wordt Marie voorgesteld. Als je de andere delen hebt gelezen, is dit even een opfrisser. Je leest het verhaal door de ogen van Marie. Ze vertelt dat ze in de Mediamarkt op een van de schermen een oproep ziet staan:

“Denk je dat jouw klas de beste klas is van de hele wereld? Schrijf je dan in voor onze wedstrijd. En wie weet winnen jullie straks het gewicht van de hele klas in M&M's én gratis kaartjes voor de Efteling.”

Uiteraard wil de klas van Marie meedoen met deze wedstrijd. In de laatste week voor de vakantie moet de klas ruilen met een van de andere twee klassen die meedoen met de wedstrijd. Eenmaal aangekomen bij de andere school moeten ze allerlei opdrachten doen om te laten zien dat zij de beste klas zijn. Zullen ze de wedstrijd winnen?

20240712_161722jpg

Het boek is iets kleiner dan een gemiddeld boek. Het ligt lekker in de hand en is niet te zwaar. Op de omslag van het boek is een vrolijk zomers tafereeltje te zien. Je wordt er vrolijk van, maar je vraagt je meteen af wat dit te maken heeft met de beste klas van de wereld. In het smoelenboek van de klas is er rekening gehouden met verschillende nationaliteiten en verschillende soorten kinderen. Dit zorgt ervoor dat ieder kind zich zal herkennen in een van de klasgenoten. Er zit een goede afwisseling in het boek: illustraties met tekst eronder, verschillende lettertypen, praatwolkjes, stukjes uit een boek, dialogen, brieven, en een geschreven opstel.

Manon Sikkel schrijft op een grappige manier. Het is alsof ze tegen je praat:

“Niemand kon ons vertellen welke kant we op moesten. Maar gelukkig hebben we Hajar en Kashaad in de klas. Die kunnen allebei heel hard rennen. En die bleven gewoon net zolang heen en weer rennen tot ze een paddenstoel hadden gevonden. En nu denk je natuurlijk: haha, een paddenstoel, wat heb je daar nou aan als je de weg kwijt bent? Maar een paddenstoel is een klein, wit paaltje in de vorm van een paddenstoel. Die staan in het bos en op de hei om je de weg te wijzen. Superhandig.”

Het is leuk om dit boek in de zomer te lezen, maar het kan eigenlijk het hele jaar door gelezen worden. Ik vind het niet geschikt om als voorleesboek in je klas te gebruiken. Wil je het boek promoten in de klas? Lees dan voor vanaf bladzijde 30.

20240712_161722jpg

Ik wil uitgeverij Zwijsen bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.