Recensie: De Amulet

Jaar van uitgave in Nederland: 2020

Aantal pagina's: 198

Genre: Fictie

Thema's: Heksenjacht/geschiedenis

ISBN: 978 90 477 1211 4

Lezen vanaf 12 jaar

Het is het jaar 1630. Het meisje Nina woont bij haar oom en tante in Würzburg in Duitsland en de heksenjacht is in volle gang. Overal worden te pas en te onpas ‘heksen’ op de brandstapel gezet, om de duivelsaanbidders uit te roeien. Dit is ook met Nina haar moeder gebeurd, daarom woont ze bij haar oom en tante. Nadat er een vreselijke storm over de stad is getrokken, zoeken de mensen een zondebok. Nina is altijd al een opvallende verschijning geweest, omdat ze als meisje van vrijheid houdt en af en toe buiten de stad rondzwerft. Dat hoort niet in die tijd en de mensen vinden het maar vreemd. De mensen in de stad beginnen over haar te praten en maken haar verdacht van hekserij. Uiteindelijk worden de geruchten zo erg dat oom, tante en Nina beseffen dat ze de stad uit moet vluchten. Ze wordt uitgehuwelijkt aan een alleenstaande boer van een stad verderop. Onderweg daarnaartoe besluit Nina echter dat ze dat leven niet ziet zitten en ze vlucht weg. Dan begint het spannende verhaal pas echt. Ze ontmoet natuurliefhebber Max, komt terecht bij een wijnboer, wordt aangevallen door wolven, moet vluchten voor Zweedse soldaten, woont even in een klooster en reist een tijd mee met een groep zigeuners. Zou ze haar familie ooit nog terugzien?

20230617_140404jpg

Ik werd meteen enthousiast toen ik het boek zag! Dit was immers een boek dat ik vroeger zelf met veel plezier heb gelezen. Het is dan natuurlijk wel altijd spannend of het aan de verwachtingen kan voldoen. Maar dat bleek absoluut waar. Mooi dat het boek de tand des tijds doorstaat. Ik heb het met heel veel plezier gelezen. Het leest prettig weg, is een spannend verhaal en speelt zich af in een tijdsfase die ik interessant vind. Een mooi extraatje waar ik altijd van houd is een kaart aan het begin en een woordenlijst aan het einde. Als geschiedenis- en kennisliefhebber vind ik dat altijd zeer waardevolle en mooie toevoegingen aan een boek.

Een absolute aanrader voor eenieder die van geschiedenis houdt van rond de 12 jaar!

20230617_141625jpg

Wil je een geluidsfragment beluisteren? Klik hier