Recensie: Dader op het spoor- Dodemansrit

Auteur: M.G. Leonard en Sam Sedgman

Vertaling Anne Douqué

Illustraties: Elisa Paganelli

Uitgeverij: De Fontein, Utrecht

Verschenen: 2023

Genre: Avonturenverhaal

Alex (12 jaar) heeft een grote interesse in treinen, kan goed tekenen en heeft veel oog voor detail. Met dit talent heeft hij al eerder verschillende mysteries op weten te lossen. Door middel van zijn tekeningen kan Alex zijn gedachten op een rij zetten. Wanneer Baron Wolfgang Essenbach zich zorgen maakt over een reeds raadselachtige gebeurtenissen, vraagt hij Alex en zijn oom Ben om hulp. De neef van zijn vrouw, Bertil Kratzenstein, is plotseling overleden. Ondanks dat Bertil ogenschijnlijk op een natuurlijke manier is gestorven, zijn er tekenen van angst van zijn gezicht af te lezen. De familie van Bertil is een rijke familie in Duitsland, doordat ze een goed lopend familiebedrijf hebben. De Kratzensteins zitten in de spoorweg- en locomotiefbouw. Er gaan geruchten dat er jaren terug een vloek over de familie is uitgesproken. De brief van de Baron betekent de start van het avontuur van Alex en oom Ben. Vanuit Engeland reizen ze per trein via Parijs naar Berlijn. Hier vermommen ze zich tot verre familie van de Kratzensteins om de uitvaart bij te wonen. Ze hopen zo de geheimen te ontrafelen. Alex en Ben worden hartelijk ontvangen in de landhuis van de familie Kratzenstein. Maar in het landhuis en de omgeving hangt een mysterieuze sfeer, waarin niets is wat het lijkt en gevaar op de
loer ligt. Vlakbij het landhuis ligt de Dodemanspas. Dit is een stuk spoorweg dat langs een rots loopt dat de vorm heeft van een schedel. Op deze plek is Bertil na zijn overlijden gevonden. Alex merkt al snel dat niet alle informatie die hij krijgt klopt. Zelfs oom Ben lijkt geheimen voor hem te hebben. Ook de familieleden en het personeel van het landhuis gedragen zich merkwaardig. Zal het Alex lukken om de mysteries op te lossen?

19d7fe863ajpg

Dit boek zit heel mooi in elkaar. Vanaf het eerste hoofdstuk word je mee genomen in het verhaal. Een plotselinge dood en een vloek spreekt natuurlijk erg tot de verbeelding. Daarbij maakt Alex mooie tekeningen, die ook als illustraties in het boek staan afgebeeld. Deze helpen de lezers om meer begrip te krijgen van het verhaal. Er staan bijvoorbeeld een stamboom en een plattegrond afgebeeld, waar ik regelmatig naar terug heb gebladerd. In het verhaal komen veel verschillende personages voor. Deze personages worden goed uitgediept. Daarnaast zijn er diverse gebeurtenissen die ervoor zorgen dat het verhaal van begin tot eind spannend blijft. De gebeurtenissen kunnen op verschillende manieren verklaard worden en ook dit wordt in het boek goed besproken. Het uiteindelijke plot van het boek is daarom vrijwel niet te voorspellen en zit goed in elkaar.
Het boek speelt zich grotendeels in en rondom de trein af, wat ik heel leuk vond. Dit decor zorgt voor een hele romantische sfeer, wat mij doet denken aan bijvoorbeeld de film ‘Murder on the Oriënt Express’. Ik krijg er zelf ook zin van om met een (slaap)trein op reis te gaan. Een mooi thema voor in de huidige maatschappij. Hoe goed zou het zijn als we met zijn alle wat vaker met de trein zouden reizen in plaats van met het vliegtuig?! Het verhaal is niet helemaal realistisch. Het hoofdpersonage Alex lost problemen erg gemakkelijk op. Hij vindt bijvoorbeeld opvallend makkelijk sleutels voor afgesloten ruimtes. Ondanks dat dit mij wel opviel, stoorde dit mij niet in het verhaal. Ik kon het boek niet meer wegleggen en baalde ervan toen ik het boek uit had. Gelukkig zijn er nog drie boeken uit de serie die ik nog niet heb gelezen!

Wil je het boek bestellen? www.uitgeverijdefontein.nl/boek/dodemansrit/

Ik wil uitgeverij De Fontein bedanken voor het mogen recenseren van het boek.