Recensie: Bridget van der Puff en de Misbaksels

Nederlandse uitgave: 2023
Aantal bladzijden: 295
Genre: humor, fantasie, magie
Thematitel van de Kinderboekenweek 2024
Leeftijd: vanaf 8 jaar
ISBN: 978 90 210 4074 5

Het boek komt uit een serie over Bridget van der Puff en is het eerste deel in de vierdelige serie. Het boek zelf is ook in vier delen opgedeeld, waardoor het duidelijk is wat er gaat gebeuren in het deel.

We leren Bridget Baxter kennen, samen met haar beste vriendje Tom. Samen wonen ze in het weeshuis voor onaardse kinderen (onaards, omdat de kinderen ‘niet-van-deze-aarde-zo-vervelend’ waren). Mevrouw Zuurbier is de directrice van dit weeshuis. Zij heeft een hekel aan kinderen en vooral aan Bridget.

Eenmaal per jaar is het Gezinnendag. Tom geeft haar net voor deze dag begint zijn ring aan Bridget. Zo heeft ze iets heeft om aan hem te denken. Vijf minuten voordat de gezinnen komen wordt Bridget opgesloten in de kerker van het weeshuis. Als ze zichzelf bevrijdt heeft, blijken alle 151 andere kinderen met gezinnen meegegaan te zijn. Bridget blijft als enige kind achter. Later op deze dag komt er toch nog iemand, speciaal voor Bridget. In eerste instantie doet mevrouw Zuurbier of Bridget er niet meer is. Maar door haar speciaal ontworpen afluisterapparaat, hoort ze dat meneer van der Puff voor haar komt. Samen met hem weet ze te ontsnappen.

Meneer van der Puff brengt Bridget mee naar zijn bakkerij. Eerst mag ze gaan slapen in haar Slaap-Kamer. In haar slaapkamer ontmoet ze een elf, Pascal. Hij geeft haar een rondleiding door het huis. Beneden zijn drie deuren. Een deur voor de winkel, de bakkerij en een geheime deur. De geheime deur gaat niet meer open, omdat meneer van der Puff de sleutel kwijt is. Als Bridget eenmaal de reden weet waarom deze deur niet meer opengaat en wat er achter de deur bevindt, gaat Bridget er alles aan doen, om deze deur voor hem open te maken.

De eerste dag in de bakkerij kijkt Bridget haar ogen uit. Meneer van der Puff wil haar graag leren bakken. Waar Bridget eigenlijk alles fantastisch kan, blijkt het bakken haar niet goed af te gaan. Meneer van der Puff doet erg zijn best, probeert de baksels steeds wat makkelijker te maken. De baksels die Bridget maakt, blijken allemaal wel wat speciaals te kunnen. Zo zijn er de klevende cupcakes, schreeuwende slagroom en vlijmscherpe puntjes.

Gelukkig blijken deze misbaksels later goed van pas te komen, als Bridget nogmaals in contact komt met mevrouw Zuurbier!

Het boek leest erg gemakkelijk. Is vlot geschreven en de meest fantastische uitvindingen komen voorbij. (o.a. Schreeuwende slagroom, een parachute-rok en een Eigenwijze sprei). Uitvindingen van Bridget en lastige woorden worden onderaan de bladzijde uitgelegd. Dit maakt het prettig om te lezen en te begrijpen. Het maakt ook, dat niet alles in het verhaal uitgelegd hoeft te worden. Dit is fijn, juist omdat in de omschrijvingen vaak ook een grapje verwerkt zit. Soms ook een stukje historie, iets wat voordat het verhaal in het boek begint, al gebeurd is.

In het boek worden vergelijkingen gemaakt met andere bekende detectives, leuk om als volwassenen te lezen, al denk ik dat de kinderen deze vergelijking niet altijd begrijpen. Dit is niet erg, het verhaal blijft erg leuk en ook te begrijpen voor hen.

Ik wil uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.
Wil je het aanschaffen? Klik hier