Uitgeverij: Lemniscaat
Aantal bladzijden: 141
Genre: avontuur en geschiedenis
Thema: familie, oertijd
ISBN: 9789047714897

20240317_145823jpg

Zo begint het verhaal. Atta is een stoer meisje in de oertijd. Een medicijnvrouw vertelde bij haar geboorte aan haar moeder: "Je dochtertje is eigenzinnig als een eekhoorn en heeft de moed van een leeuw."
Atta wil graag met de jongens mee op jacht, maar moet met de vrouwen mee om bessen te plukken. En dus besluit ze op een dag om zich te verstoppen en achter de mannen aan te gaan. Tijdens de tocht komt ze oog in oog met een mamoet te staan en slaat op de vlucht. Ze kan de weg naar haar eigen stam niet meer terugvinden. Ze vindt een slaapplaats en wordt gevonden door een jongen Noz. Hij hoort bij de Neanders. Omdat Atta haar voet flink bezeerd heeft neemt hij haar mee naar zijn stam. Ze wordt ontzettend aardig ontvangen en verzorgd. Het lijkt erop dat ze haar niet willen laten gaan. Zal het de eigenwijze Atta lukken om terug te komen bij haar eigen stam?

De auteur was voor mij onbekend. Dat bleek ook te kloppen. Dit is haar eerste jeugdboek. Ze heeft vooral historische romans geschreven. Bijzonder knap hoe ze het verhaal Atta heeft geschreven. Er is immers weinig bekend van de oertijd. We moeten het vooral hebben van de grotschilderingen. Deze schilderingen komen dan ook op een mooie manier terug in het verhaal. De illustraties van Linde Faas zijn een mooie aanvulling in het verhaal.

20240316_151927jpg
De verhaallijn is goed te volgen. Tijdens het lezen blijf je je afvragen of Atta haar eigen stam gaat terugvinden. Tijdens het lezen heb je het ook met haar te doen. Je voelt de eenzaamheid en de heimwee naar haar eigen stam. Mooi om in de klas een gesprek te hebben over de mindset van Atta. Ze is daadkrachtig en blijft positief denken. Ze is eigenwijs en trekt haar eigen plan. Daarom past dit boek goed in het thema van de Kinderboekenweek 2024. Het is ook goed te gebruiken binnen het thema jagers en verzamelaars.
Lestips:
- Laat de leerlingen grotschilderingen tekenen met behulp van houtskool en stoepkrijt.
- Maak samen met de leerlingen een harpoen.