Boekrecensie: Wie achter deze deur verdwaalt

Illustraties: Linde Faas

Uitgeverij: Leopold

Jaar van uitgave in Nederland: 2021

Aantal bladzijden: 121

Genre: Jeugd / fictie / magie

'Een boek openen lijkt op een deur opendoen.'
Laurenzo zit in een nieuwe klas met tien kinderen. Ze hebben het allemaal moeilijk gehad op de vorige school. Op een dag heeft meester Tom een nieuw voorleesboek van de schrijfster Lavinia Morgenster. Meester Tom kent haar goed. De kinderen stellen allemaal vragen over haar. Meester Tom geeft ze de opdracht om een brief te schrijven. Na drie dagen komt er een reactie van Lavinia. Laurenzo en Téja mogen samen naar het huis van Lavinia om vragen van de klas te stellen. Ze moeten met een veerpont naar de overkant en komen en dan naar de Laan van Schijn en Wezen. Lavinia neemt ze mee naar een deur in haar huis. Achter deze bijzondere deur is het Koninkrijk der Kosmopolieten. Alleen met een speciaal paspoort kun je daar naar binnen. Dat Koninkrijk bestaat uit tientallen verschillende landen. Voor elk van die landen heb je een visum nodig en in al die landen kun je verrassende avonturen beleven.

'Wie de poort niet past, post het paspoort.'

De kinderen gaan terug naar de klas en vertellen hun bevindingen. Ze moeten een aanvraagformulier invullen om aan een paspoort te komen. En daarna moeten ze ook nog een raadselvisum voor een kinderboekenland ontwerpen. De kinderen zijn nieuwsgierig wat er achter de deur te vinden is en doen erg hun best. Zal het ze lukken om binnen te komen?

Eigen mening:
De voorkant van het boek nodigt zeker uit om aan het boek te beginnen. Het boek start met een brief van Tonke Dragt. Ze nodigt je uit om het boek te gaan lezen. Het boek leest makkelijk weg. Het is zeer herkenbaar voor leerlingen en leerkrachten omdat het zich afspeelt in de klas. Meester Tom zorgt ervoor dat de leerlingen door middel van een spel gaan lezen en schrijven. De leerlingen komen erachter dat je allemaal je eigen kwaliteit hebt. De klas wordt echt een fijne groep.
Het boek is spannend. Je wilt als lezer ook echt weten wat er achter deze deur zit.
In het laatste hoofdstuk komt er een stukje geschiedenis over de eerste ontmoeting tussen Rindert Kromhout en Tonke Dragt en al hun fantasieën die ze nu samen verwerkt hebben in een boek.
Het krijgt een mooie plaats op de boekenplank van de klas!