Boekrecensie: Vergeet mij niet

Auteur: Janny van der Molen

Illustraties: Martijn van der Linden

Uitgeverij: Ploegsma

Jaar van uitgave: 2022

Aantal bladzijden: 295

Genre: oorlogsboek

De verhalen in dit boek gaan over kinderen en jongeren die allemaal dezelfde vriendin hadden: Anne Frank. In de dagboeken van Anne komen al deze vrienden voor. Maar hoe is het met die vrienden en vriendinnen gegaan in de Tweede Wereldoorlog? Het boek is zo opgebouwd dat je bij iedere vriend of vriendin steeds een stukje verder in de oorlog komt. Het kindertransport van Peter Schiff, het verjaardagcadeau van Anne aan Juultje Ketellapper, de vlucht van Mary Bos naar Amerika, de razzia van Sanne Ledermann, het ontdoen van de Jodenster van Jacqueline van Maarsen, de vlucht van Helmut Silberberg, het leven in kamp Westerbork met Kitty Egyedi, het verhaal van het horrorkamp in het kamp Bergen-Belsen van Nanette Blitz, het verhaal van Martha van den Berg die ervaarde dat alle Joden werden opgepakt in Amsterdam, de hulp van Peter van Pels aan Otto Frank in het kamp Westerbork en het verlies van alle mensen die Hannah Goslar heeft gekend en overleden zijn in deze vreselijke oorlog.
Achterin het boek worden foto's van toen gedeeld en wordt verteld hoe het verderging met de twaalf vrienden.

Iedere persoon in de oorlog heeft moeilijke keuzes moeten maken. Dit komt in ieder verhaal duidelijk naar voren. Het maakt indruk. Je leest door de ogen van deze twaalf vrienden en vriendinnen. Ieder een eigen achtergrond. Je gaat ook beter begrijpen dat iedereen uiteindelijk moest vechten om te overleven. Al deze vrienden en vriendinnen staan voor alle mensen die deze afschuwelijke oorlog moesten meemaken.
Ik raad het boek zeker aan om voor te lezen in de bovenbouw.

Citaat: Je bent pas dood als je naam niet meer genoemd wordt. (Joods gezegde)

Ik wil uitgeverij Ploegsma bedanken voor het mogen recenseren van dit boek.