Eigenaarschap binnen Snappet

Krijgen je leerlingen ook de kans om zelf te analyseren? Neem hier eens de tijd voor. Het zorgt ervoor dat leerlingen gemotiveerder aan het werk gaan. Dit formulier kan hierbij helpen: Werken aan leerdoelen.pdf



Snappet leerlijnen

Binnen een jaargroep is het erg prettig om zicht te hebben op de leerlijn. Wat ga ik de leerlingen allemaal leren rondom het rekendomein oppervalkte en inhoud? Weten je leerlingen wat ze aan het einde van het leerjaar allemaal moeten kunnen? Werk je met de RekenDoelen (01) binnen Snappet en wil je je leerlingen meenemen in de leerlijn? Dan zijn deze boekjes zeker geschikt om te gebruiken.

Je kunt ze vinden in de webshop voor de groepen 3 t/m 8.

/webshop




Iedere dag analyseren we de rekenles en zetten we het leerdoel in het werkpakket voor leerlingen die groeien richting het streefniveau. We schonen het werkpakket op zodat de leerlingen werken aan de leerdoelen die op dat moment relevant zijn. De leerlingen werken aan de leerdoelen in het werkpakket die nog niet behaald zijn.
Doordat er in het werkpakket alleen leerdoelen staan die nog niet behaald zijn, heeft het geen zin om te shufflen vanuit de werkpakketten. Ze kunnen in dit vak alleen maar shufflen onder de knop alle leerdoelen.

Zo is de knop Shuffle Rekenen ontstaan.
Wat is het verschil? In dit vak wordt het streefniveau niet aangepast, staan er in de werkpakketten alleen maar behaalde doelen en shufflen we alleen maar in het werkpakket. Je kunt leerdoelen klaarzetten binnen een bepaald rekendomein, leerdoelen die je wilt herhalen of context-rekendoelen

Hoe ziet dit er dan uit?

1. Je activeert het vak rekenen.
2. Kies voor de methode.
4. Je past de streefniveaus niet aan.
5. Zet leerdoelen in het werkpakket die je op dat moment belangrijk vindt.
6. Check of de leerlingen genoeg behaalde doelen in het werkpakket hebben staan.
7. Laat de leerlingen naar het vak Shuffle-Rekenen gaan.
8. Kies voor werkpakketten
9. Klik op de Shuffle-knop
10 En gaan!


Heb je het gevoel niet alles uit Snappet te halen? Wist je dat ik verschillende trainingen geef waarin ik nog veel meer tips deel? /snappet/snappet-trainingen




Vandaag heb ik de leerlingen van groep 8 laten nadenken over hun persoonlijke doelen. Wat wil je nu nog oefenen? Wat wordt jouw persoonlijke doel na de herstvakantie? Het bedenken van een persoonlijk doel is voor veel kinderen nog lastig. Om ze op weg te helpen hebben ze twee formulieren ingevuld.
De reflectietaart van platform samen opleiden. www.platformsamenopleiden.nl/wp-content/uploads/2017/04/Reflectietaart_Ik-doelen_DEF.pdf
en de ik-doelen van Daltonschool de Molenwiek: www.molenwiek-dalton.nl/wordpress/wp-content/uploads/2016/12/Ik-doelen-in-schema-groep-7-8.pdf

Iedere ochtend gaan de leerlingen tijdens de inloop aan de slag met de persoonlijke doelen. Omdat de leerlingen hier zelf voor gekozen hebben zijn ze ontzettend gemotiveerd! Wil je het format Eigen doelen downloaden? /leren/handig-in-de-klas


Snappet verwerking

Na een goede instructie, genoeg inoefening en een uiteindelijke check worden er leerlingen bij de leerkracht aan de instructietafel uitgenodigd. De rest van de groep gaat aan de slag met opdracht 2 en/of 3. Het stoplicht gaat op rood, de timer gaat aan (kwartier) en de leerlingen gaan zelfstandig aan de slag.

Maar wat moet je doen als je vastloopt of klaar bent? Deze poster helpt de leerlingen de goede stappen te zetten. Wil je de poster gratis downloaden zonder mijn logo? Onder het plaatje vind je het pdf-bestand.

/snappet/snappet-posters




Bespreeklijst duo-collega

Aankomend schooljaar krijg ik een nieuwe duo naast mij en zullen er veel zaken moeten worden besproken. Niet alleen afspraken maar ook de routines in de groep zijn belangrijk om te bespreken. Ik heb een lijstje met bespreekpunten gemaakt zodat we zoveel mogelijk voor het schooljaar begint van elkaar weten hoe we het willen hebben. Misschien heb je zelf ook wat aan deze lijst. Heb je nog aanvullingen? Ik hoor het graag! Wil je deze lijst ook downloaden? /momenten-in-een-jaar/start-schooljaar



Wat kun je verwachten van het boek?
Het boek heeft een harde kaft en heeft 222 bladzijden. Het boek bestaat uit verschillende onderdelen:
- 5 verhalen
- 6 geschiedenisverhalen over oude beroepen (vroeger waanzinnig normaal)
- 9 verzonnen grappige beroepen (oranje bladzijden)
- 8 interviews van bijzondere beroepen
- 3x2 bladzijden met vacatures van vreemde beroepen
- 4 beroepen voor dierenliefhebbers
- 1x een castingbureau voor professionele sfeerbedervers
- 3 krantenartikelen over bijzondere beroepen
- 1 dagboekverhaal met opstellen van kinderen

Ik vind het een grappig afwisselend boek. Het is een goed voorleesboek tijdens de Kinderboekenweek in de middenbouw.
In de bovenbouw zou ik het vooral gebruiken als hulpmiddel bij het maken van de opdrachten. Deze opdrachten komen binnenkort op mijn website te staan!
/kinderboekenweek/kinderboekenweek-2021
In de bovenbouw kun je ook delen van het boek gebruiken in het leescircuit.



Naamkaartjes

Voor het nieuwe schooljaar heb ik naamkaartjes gemaakt. Het zijn 26 verschillende dieren.
/momenten-in-een-jaar/start-schooljaar



We gaan deze week het EK lied zingen :

EK 2021 song 'We are the people' door Martin Garrix and U2


EK 2021 lied fill in the gaps.pdf


Taal: We leren woorden die met bestuur en gezag te maken hebben.

Inleiding: Wie heeft er wel eens een te maken gehad met de politie omdat je iets gedaan had wat niet mocht?
Instructie: Woorden van de week doornemen
Bekijken van het Klokhuisfilmpje: schooltv.nl/video/het-klokhuis-rechtszaak/#q=advocaat
Spel: Mix en koppel met de kaartjes van de les
Zelfstandige verwerking: Op Snappet



Taal week 35 les 1A.pdf






Groepslezen

Mijn collega Sanne Dorrepaal en ik stonden van de week te praten over het klassikaal lezen. We lezen nu in beide groepen met de hele groep uit hetzelfde boek. (De brief van de Koning en Dwars door de storm)
"Op welke manieren doe jij dit?", was de vraag. Tijdens het sparren kwamen we erachter dat er heel wat ideeën te bedenken waren en hoe leuk zou het zijn als we dit samen zouden uitwerken.

Van duolezen, lezen onder de tafel, lezen op een chille plek, lezen met intonatie, enz.

En hier is het resultaat! Gemaakt door @hallojufsanne en @juf.soullie. Het was een prachtige samenwerking! Er komt vast meer.....
Je kunt de kaartjes downloaden via deze link:
/leren/taalspellinglezen


Leescircuit 2

Onderdelen:

1. Gedichtenbundel

2. Tijdschriften

3. Informatieboekjes

4. Leesganzenbord van www.eliseinonderwijsland.nl/

5. Luisterboek

6. Lezen bij de leerkracht

Format is te vinden onder: /leren/taalspellinglezen

Wil je dit circuit ook doen, maar dan op een andere dag?
Mail en ik pas de dag voor je aan!




Boekreview:
'De gelukkige leraar'
Maike Douglas-Westland

'Ben ik een gelukkige leraar?' Dat vroeg ik mij af toen ik dit boek voorbij zag komen op Twitter. Aangezien juf Maike erg bekend is in onderwijsland en de boeken van Pica inhoudelijk sterk zijn heb ik het boek meteen besteld.
En nu ik het gelezen heb, heb ik daar absoluut geen spijt van!
Tijdens het lezen heb ik meerdere malen hardop gezegd: "Het lijkt wel of ze mij geïnterviewd heeft!" Er worden zulke herkenbare situaties omschreven:

Hoe zorg je goed voor jezelf?

Hoe kom je op voor jezelf?

Hoe ga je goed om met je tijd?

Hoe krijg je het zo geregeld dat het je wel lukt om er die volle 100 procent op school en thuis te kunnen zijn?
Op deze vragen krijg je geen antwoorden, maar wel tips. Er komen in het boek ook bekende mensen uit het onderwijs aan het woord. Denkend onder andere aan: Naomi Smits, Bertus Meijer en Thijs Rover.

De allerbelangrijkste boodschap van Maike:

GA HET GEWOON DOEN!!

Een aanrader voor alle leerkrachten en directeuren!!

www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/de-gelukkige-leraar-pica

Werken aan eigen doelen

Tijdens de inloop werken de leerlingen aan eigen doelen. Dit hadden we eerst op de weektaak staan, maar bleef vaak als laatste onderdeel staan en werd gezien is extra taak. Nu werkt iedereen tijdens de inloop aan zijn/haar eigen doelen. Ontzettend effectief en de leerkracht krijgt de tijd om extra instructies te geven.

In de schema's hieronder zie je een tijdspad en schema:

Inloop.pdf





Snappet vastgelopen

De leerlingen die vastlopen op een doel hebben vaak hulp nodig. Na het analyseren van een les of werkpakket is het handig om deze leerlingen en het doelnummer ergens te noteren zodat de doelen niet verdwijnen. Je kunt dan kleine instructies tussendoor geven of dit plannen voor de restdag(en). De formats zijn gemaakt voor de vakken rekenen, spelling en taal. Wil je de formats ook gebruiken? /snappet-documenten/snappet-algemeen

Energizer: Balletje Pies
Mijn leerlingen vinden deze energizer zo leuk om te doen!

Balletje Pies (1).pdf




Ontleedchecker

De leerlingen in mijn groep zijn bezig met het werken aan eigen doelen. Ze hebben analyses gemaakt van de Cito rekenen en spelling, bekijken het Snappet rapport en krijgen doelencheckers om erachter te komen of ze de stof beheersen. Doordat ze het zelf analyseren en ervaren zijn ze ontzettend gemotiveerd om aan doelen te werken die ze nog niet genoeg beheersen.

Wil je deze ontleedcheckers ook downloaden?

/leren/taalspellinglezen






Deze ontwerpgids van Tom Sherrington en Oliver Caviglioli is echt een feestje om te krijgen!

De doorloopjes zijn georganiseerd in vijfitg strategieën verdeeld over zes thema's:

gedrag en relatie

uitleggen en voordoen

oefenen en terughalen

curriculum ontwerp

bevragen en feedback

modus-B- lesgeven

Bij elk doorloopje tref je de PASAAN-strategie aan: Proberen-Aanpassen-Sleutelen-Aantal keer oefenen- Nabeschouwen.

Bij iedere stap zie je een plaatje.


Het is kort en beknopt omschreven. Door de stappen kun je beter onthouden wat de bedoeling is.

Loop je ergens tegenaan of twijfel je over je handelen in bepaalde situaties? Dan is dit boekje een uitkomst!


Breuken Bump

Doel: De leerlingen kunnen kale breuken stapsgewijs vereenvoudigen of door op zoek te gaan naar de grootste gemene deler.

Na de instructie hebben we de Breuken Bump gespeeld.

Benodigdheden: Spelbord, 2 dobbelstenen en 2x 10 fiches.


Spel is gratis te downloaden: /leren/breuken



Snappet woordenschat

Doel: Ik leer woorden die met omgeving en milieu te maken hebben.

Deze les heb ik eens anders aangepakt. De leerlingen kregen dit werkblad voor hun neus en op het bord stond een plaatje van een biologische beorderij. Ik heb de leerlingen de opdracht gegeven goed naar het verhaal te luisteren en hierbij aantekeningen te maken. We hebben na het verhaal de woorden besproken. De leerlingen waren allemaal actief betrokken! En de opdrachten op Snappet zijn veel beter gemaakt.

Wil je dit werkblad ook gebruiken?

/leren/taalspellinglezen



Leescircuit

Morgen starten we met een nieuw leescircuit. Ik vind het erg belangrijk dat kinderen plezier in het lezen hebben. Ik hoop dat we met dit leescircuit dit kunnen creeëren. Het ciruit bestaat uit 6 onderdelen:

  1. Donald Duck lezen

  2. Theater lezen (uit theaterleesboekjes van Zwijsen)

  3. Racelezen (Werkbladen van Elise in onderwijsland)

  4. Sprookjes lezen (Gruwelijke rijmen van Roald Dahl)

  5. Squla (Begrijpend lezen)

  6. Lezen bij de leerkracht (Samen lezen uit een informatieboek)
  7. /leren/taalspellinglezen




Een goede voorbereiding

Morgen mag ik weer voor de groep. Dat is echt het allerleukst om te doen. Ik vind het heerlijk om na te denken over de invulling van de lessen. Wat is het doel van de les en hoe ga ik dit brengen naar de kinderen? Het idee bedenken is niet echt het probleem. Het uitwerken ervan echter wel. Het programma Canva helpt mij hierbij. De sjablonen zorgen ervoor dat mijn ideeën er toch wat professioneler uitzien.

Morgen gaan de leerlingen leren wat een advertentie is en hoe je dit kunt schrijven en zullen ze met de cijferchecker erachter komen of ze alle cijfersommen zelfstandig kunnen maken. De werkbladen kun je vinden onder:

Advertentie: /leren/taalspellinglezen

Cijferchecker: /leren/rekenen

Werkwoordspelling placemat

Om de werkwoordspelling te oefenen kun je deze coöperatieve werkvorm Placemat gebruiken. Alle werkwoorden door elkaar!

Het werkblad is te vinden onder: /leren/taalspellinglezen








Vakantiebal


Vakantiebal.pdf


Nieuw: Snappet handleiding verhuizing!

Als een leerling, om wat voor reden dan ook, van school gaat zal de leerling uit het dashboard van Snappet moeten worden gehaald. De handleiding laat in stappen zien hoe je dit moet doen. Tip: gaat de leerling naar een school waar ze niet met Snappet werken is het voor de volgende school wel handig om het rapport vanuit Snappet uitgeprint te krijgen. Het is toch zonde om zoveel data niet mee te geven!


Snappet verhuizing.pdf


Snappet sessie voor rekencoördinatoren

Wist je dat er steeds meer instructies binnen het rekenonderwijs opgebouwd zijn aan de hand van de leerfasen:


1. Introduceer het leerdoel zodat de leerlingen weten wat ze gaan leren (feed up)

2. Activeer voorkennis om deze met de lesstof van vandaag te verbinden.

3. Laat leerlingen zelf handelen in een informele situatie omdat jonge leerlingen nieuwe stof zo makkelijk leren en betekenis geven.

4. Behandel een concrete voorstelling om toe te werken naar een formele bewerking

5. Behandel een abstracte voorstelling om toe te werken naar een formele bewerking.

6. Behandel een formele bewerking.

7. Vat het leerdoel samen


Bekijk onderstaand filmpje om een beter beeld te krijgen:

www.youtube.com/watch?v=MAFeQO3VoO0






Sneeuwspelletjes

De kinderen gaan morgen uiteraard naar buiten! Hierbij 7 sneeuwspelletjes die je met de kinderen kunt doen.

  

Sneeuwspellen.pdf




Sleutelchallenge

Het Rijksmuseum heeft een leuke sleutelchallenge op de site staan!

De kinderen moeten sleutels zoeken in het museum, raadels oplossen en dan letters verzamelen.

  

  

www.rijksmuseum.nl/nl/ontdek-meesterwerken



Spreekwoord van de dag

In dit format vind je 30 werkbladen met spreekwoorden. De leerlingen moeten een tekening bij het spreekwoord maken en de betekenis opzoeken en eronder zetten. Je kunt de tekeningen als kalender ophangen en dan iedere dag een spreekwoord bespreken.

Werkbladen zijn te vinden: /leren/taalspellinglezen


  





Voor later

Dit formulier kun je de leerlingen laten invullen als ze weer terugkomen op school. Mooi om in de portfolio te stoppen. Als ze dit later teruglezen zullen ze dit zeker terug willen lezen. Dit onderwerp komt zeker terug in de geschiedenisboeken!

Je kunt het formulier vinden onder: /thuiswerken



Een dag online lesgeven

Na vier weken online werken kom ik steeds meer leuke leerzame tools tegen.



youtu.be/w99lF1dPybs?hd=1


In het filmpje zie je de volgende sites:

- Prowise Presenter: https://presenter10.prowise.com/

- Snappet: dashboard.snappet.org

- Math99: 99math.com/host

- Digitaal wisbordje: digitaalwisbordje.nl/

- Wist je dat:  soullie.nl/leren/wist-je-dat

- Challenges: soullie.nl/thuiswerken


Math99

Om het hoofdrekenen te oefenen gebruik ik de site 99math.com/host. Nu we online werken is het een makkelijke tool om te gebruiken. Je moet als leerkracht wel een gratis account aanmaken.

Je hebt heel veel keuzes waaruit je kunt kiezen.


Als je een onderdeel hebt gekozen kun je een nummerbereik aangeven en krijg je voorbeeldtaken te zien.


Als je door klikt heb je twee keuzes. Je kunt live spelen of een huiswerkopdracht geven.

  

De kinderen krijgen in het scherm gegevens om in te loggen:


Daarna start je het spel. Bekijk onderstaande video:

youtu.be/L7p_CN2qsTE


Snappet rapport

Wil je het hele overzicht per leerling per vak bekijken? Met deze handleiding geef ik in stappen aan hoe je daar moet komen.

Het overzicht laat de vaardigheid, de extra gegeven instructie, de groei t.o.v. de leerling zelf, het aantal klaargezette werkpakketten en het aantal behaalde leerdoelen zien.

/snappet-documenten/snappet-handleidingen

  


Snappet thuiswerken

Om het voor de leerlingen zo inzichttelijk mogelijk te maken zorgen we dat de lessen in de leerlingomgeving zo duidelijk mogelijk is. Wij werken met een weektaak. Hierop staat welke taken ze in een week moeten doen. Het is voor de leerlingen fijn als de lessen die gemaakt moeten worden bij de ontvangen lessen staan. We zetten er ook achter wat we verwachten per les. De lessen die niet aan bod komen zetten we onzichtbaar.

Wil je weten hoe je dit moet doen? Bekijk de handleiding: Titel wijzigen en Lessen zichtbaar en versturen.







Gluurpietjes in de school

In de eerste lockdown gingen veel kinderen op zoek naar beren in de wijk. Na de succesvolle actie verzon Els Rooijakkers een nieuwe actie de gluurpieten. Veel steden/dorpen doen hier al aan mee. Ik kwam daardoor op het volgende idee:

De leerlingen van de bovenbouw kleuren gluurpieten in en hangen ze overal in de school. De onderbouw krijgt een aftekenkaart en gaan op zoek naar de gluurpietjes. De kleuters worden begeleid door de bovenbouwleerlingen.

De gluurpiet en aftekenkaart is te downloaden via:

cdn.myonlinestore.eu/9415e454-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/files/nl_nl_2_Wij%20zoeken%20gluur%20piet%20Peuteractiviteitenweb.pd.pdf?t=1604825953



Tekenkaartjes Sinterklaas

Omdat mijn groep de energizer "Tekenkaartjes" zo leuk vinden heb ik hier een variant op gemaakt met Sinterklaaswoorden. De kaartjes kun je downloaden via: /momenten-in-een-jaar/sinterklaas

Het Spel-Je-Rot- spel

Benodigdheden:

- dictee

- antwoordblad

- pen

- harde ondergrond


Uitleg:

We spelen dit spel buiten. Er zijn 10 dictees met 5 woorden te vinden op het plein.

Ieder duo krijgt een antwoordblad. Er is een rondje om een getal gezet. Dit is de start van het dictee.

Het duo zoekt een plek op het plein.

Zodra de leerkracht het teken geeft, rent leerling 1 naar het dictee en leest het woord wat bij het nummer staat waar je moest beginnen. Hij/zij rent terug naar leerling 2 en zegt welk woord er moet worden opgeschreven.

Heeft leerling 2 het woord goed opgeschreven?

JA? Dan rent leerling 2 naar het dictee.

NEE? Leerling 1 vertelt de categorieën zodat leerling 2 weet wat er verbeterd moet worden.

Heb je samen 5 woorden geschreven? Loop naar het kaartje en kijk de woorden samen na.

Loop weer terug en begin met het tweede kaartje.

Enzovoorts

Uitleg en kaartjes kun je vinden onder: /leren/taalspellinglezen




Opdracht metriek stelsel

De leerling krijgt een wisbordje en kaartjes met daarop opdrachten. De leerling schrijft op het wisbordje de tussenstapjes op. Op de achterkant van de kaartjes staan de antwoorden. Wil je het format van de wisbordjes en de kaartjes printen?

/leren/rekenen


youtu.be/Z-lAwzZlVG4

Wie is de mol?

In de klas hebben we ook een poule voor Wie is de Mol! Deze poster hangt op het prikbord en de leerlingen mogen met een memo aangeven wie ze verdenken. De poster kun je hieronder downloaden:


Wie is de mol 2020.pdf




Programma dag 1

De eerste dag bereid ik uitgebreid voor zodat ik niets vergeet.



Boekenknipkaart

De leerlingen krijgen op de eerste dag deze boekenknipkaart. Als ze een boek uit hebben gelezen mogen ze met een pons een ster knippen. Ik heb een pons bij de Action gekocht in de vorm van een ster. Er zijn ook bloem- en vlinderponzen. Het is dan leuk om op de boekenlegger deze vorm ook terug te laten komen. Hoeveel boeken lees jij uit in een schooljaar? De kaart kun je vinden in een worddocument zodat je de namen kunt wijzigen.  /leren/taalspellinglezen




De zomervakantie staat op de rol!

Als de leerlingen terugkomen van de zomervakantie kunnen ze dit werkblad invullen, tekenen, kleuren en oprollen. Leuk voor op de vensterbank. De kinderen kunnen dan elkaars kunstwerkjes zien. Je kunt met de informatie aan het einde van de week nog een leuke quiz maken. Hoeveel weten ze eigenlijk van hun klasgenoten? Kopieer het werkblad dubbelzijdig. Werkblad kun je vinden onder: /momenten-in-een-jaar/start-schooljaar


     




Het grote schoonmaakspel

De laatste dag begin ik altijd met Het Grote Schoonmaakspel. Iedere leerling krijgt een schoonmaakdoekje en start met zijn eigen laatje en stoel. Ben je daar mee klaar dan loop je naar het bord en zet je je naam bij het onderdeel wat je wilt schoonmaken. Zo wordt alles spik en span!


Klik op de link voor deze lijst dan kun je het aanpassen naar je eigen leeromgeving!  Het grote schoonmaakspel.xlsx



Snappet leerlijnen A5

De leerlijnen zijn uitgewerkt op A5 formaat per rekendomein. De kleuren om de doelen laten zien in welke groep het doel wordt aangeboden. Je kunt nu in 1x de doelen die horen bij een domein uitprinten en ophangen.

Ideeën hierbij:

Je kunt met een pijl laten zien waar we op de leerlijn zitten. Leerlingen kunnen een memo met naam bij een doel hangen die ze moeilijk vinden. Er kunnen qr-codes onder gehangen worden met linkjes voor extra instructies. Er kunnen foto's bijgehangen worden van rekenmaterialen die gebruikt kunnen worden bij dat doel of de leerlijn.

/snappet-documenten/snappet-leerlijnen


Tekenkaartjes

Deze energizer is zeer makkelijk uit te voeren en geeft zulke prachtige out-of-the-box tekeningen. Zie voor de uitleg: /leren/handig-in-de-klas



Werkwoordspelling in duo's

Deze keer gaan we werkwoordspelling oefenen met de coöperatieve werkvorm: duo's. De kaartjes kun je vinden onder: /leren/taalspellinglezen


Werkwoordspelling duo's.pdf

Hoe gaat het thuiswerken?

11 mei komen de leerlingen weer naar school. Hoe gaat het thuiswerken? Lukt het plannen op de dag wel? Hoe zit het met de motivatie en concentratie? Lukt het om de taken zelfstandig te maken? Hoe voelt de leerling zich? Aangezien we met halve groepen werken en ze ook nog thuis moeten werken kan dit document helpen om uit te zoeken hoe het met de leerlingen gaat.


Hoe gaat het thuiswerken.pdf



Wist je dat?

Iedere dag staat er een Wist-Je-Dat-Kaart klaar zodat ze een leuk weetje kunnen lezen voordat de instructie begint in Teams.

De kaarten zijn te vinden onder:

    

Samen tekenen

Skribbl.io is een multiplayer tekenspel gebaseerd op Pictionary. Je moet zo snel mogelijk raden wat de andere spelers tekenen om punten te verdienen. Je kunt er ook zelf woorden toevoegen! Goed voor de woordenschat!

In de handleiding kun je lezen hoe het werkt!


Skribbl.io.pdf


Whiteboard.fi

De wisbordjes die je in de klas gebruikt kun je nu online gebruiken met deze handige tool.

Het opzetten van een nieuw klas whiteboard is razendsnel! Geen registratie of installatie nodig en het werkt op alle moderne apparaten. Oh, en heb ik al gezegd dat het gratis is?

Wanneer u uw klas maakt, krijgt u een korte lescode. Uw leerlingen kunnen deelnemen aan uw whiteboard-les door op "Deelnemen aan les" te klikken en de code in te voeren, of rechtstreeks door naar https://whiteboard.fi/code te gaan.
Whiteboard.fi is een instant formatieve beoordelingstool voor uw klas, die u live feedback en direct overzicht over uw leerlingen biedt.

Stel een vraag en laat de hele klas antwoorden met Whiteboard.fi. Op deze manier activeer je de hele klas en krijgt iedereen de kans om te antwoorden - niet alleen degenen die hun hand opsteken. Je ziet ook alle onjuiste antwoorden - waardoor je waardevolle informatie krijgt over verschillende misverstanden.

Whiteboard.fi is momenteel in ontwikkeling en er zullen later nieuwe functies worden toegevoegd (zoals premium docentenaccounts voor permanente kamer-URL's, afbeeldingen uploaden als whiteboard-achtergronden, klas-whiteboards opslaan als afbeeldingen, een correct antwoord kiezen en publiceren voor studenten, en meer! ).

Het filmpje laat heel goed zien hoe het werkt:

www.youtube.com/watch?v=dNEJrMJPRQQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1ffCh4SanyZ8JWt2MXZ6XeG0EMdTCQSGR3lsYZ1TcV6MtQO3BZkiVXgmQ

Via deze link kom je op de website:

whiteboard.fi/?fbclid=IwAR2VSrQPQN3SSgbG3c0AYyIiFYPyYFml0rWfKRM8GTmqwi7QxWj9wkw8fO0



Thuiswerken week 4

De aankomende week krijgen de leerlingen dit format en kunnen ze precies zien aan welke lessen en doelen er gewerkt moet worden. We bieden alleen maar A,B,C-doelen aan. Om duidelijkheid te creëren hebben we voor de leerlingen de afspraken eronder gezet.



Videobellen spelletjes

Mijn leerlingen vinden het fantastisch om een spelletje te spellen tijdens het videobellen. Vandaar dat we met elkaar wat spelletjes hebben bedacht. Deze deel ik graag! Videobellen spelletjes.pdf



Songs to wash your hands

Paulien Lammers heeft een lessenserie gemaakt voor leerlingen van het PO Engels m.b.t. Songs te wash your hands. Je kunt op haar website nog meer lessen vinden. Het is zeker de moeite waard om de site te bezoeken: www.paulienlammers.nl/

Deze lessenserie kun je downloaden via deze link: Gratis_Songs to wash your hands (1).pdf



Thuiswerken met de werkpakketten

Wat is nu een goede manier van thuiswerken met Snappet? Er kwamen deze week veel mailtjes met vragen van leerkrachten. Uiteraard heb ik hier niet "het" antwoord op. Binnen Snappet zijn er ontzettend veel mogelijkheden om te differentiëren. In de volgende handleiding laat ik zien hoe je de werkpakketten goed kunt inzetten. Te vinden:/snappet-documenten/snappet-handleidingen





Thuiswerken met Snappet

Voor het geval je de leerlingen met een thuisaccount voor Snappet aan het werk gaat zetten, heb ik wat tips op papier gezet.

Thuiswerken met Snappet.pdf

Thuiswerken.pdf



Prognose

In groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit bespreken we in een kind-oudergesprek. Dit format vullen de leerlingen voor het gesprek zonder de ouders in. Je kunt door dit formulier de verwachtingen zien en er rekening mee houden in het gesprek.


VO advies.pdf


School Corona Guide


Corona guide.pdf




Koning van Katoren


Meer ideeën kun je vinden door op deze linkjes te klikken:

Koning van Katoren.pdf

Koning format.pdf

Verkeersborden leren

In maart gaan de groep 7 leerlingen aan het theoretisch verkeersexamen deelnemen. Om de verkeersborden goed onder de knie te krijgen heb ik de verkeersborden op kaartjes gezet en oefenen we met coöperatieve werkvormen.

Je kunt de kaartjes op twee manieren lamineren:

1. voorkant bord, achterkant betekenis

2. alle kaartjes los van elkaar

Opdrachten bij versie 1:

1. Leerling leert m.b.v. de kaartjes de borden met betekenis

2. Leerling 1 houd het kaartje met het bord op, leerling 2 vertelt de betekenis, leerling 1 controleert

Opdrachten bij versie 2:

1. Iedere leerling kriigt een kaartje. Zoek elkaar op: bord en betekenis

2. Alleen of samen: Leg de kaartjes met de borden neer, leg de betekenis erachter en controleer met de antwoordkaart of het klopt.

/leren/handig-in-de-klas

Hulp vragen, krijgen en geven

Aan de deur hangt een lijst zodat leerlingen zelf aan kunnen geven waar ze hulp bij nodig hebben. Wie gaat de hulp geven? Als een leerling een ander helpt krijgt hij/zij een sticker of een stempel. Bij tien stempels mag een leerling uit een grotere beloning kiezen. Deze beloningen zijn door de groep bedacht.



Hulp.pdf

Uitdrukkingen leren

Doel: Ik leer uitdrukkingen over het menselijk lichaam en kan de betekenis uitleggen.

Snappet doelnummer: 711

In deze les ga ik de uitdrukkingen bespreken en heb ik voor de inoefening kaartjes gemaakt. De kaartjes kun je op meerdere manieren gebruiken.

  • Kaartjes los knippen, alle leerlingen krijgen een kaartje en lopen door de klas. Zoek de leerling met het kaartje wat bij jouw kaartje hoort.
  • Laat de leerlingen in tweetallen op de tafel de uitdrukking en de betekenis bij elkaar schuiven.
  • Gebruik de kaartjes als memorie en laat de leerlingen in tweetallen spelen.
  • Kaartjes in stroken knippen zodat op de voorkant de uitdrukking staat en op de achterkant de betekenis. Leerlingen kunnen de uitdrukkingen in tweetallen of alleen leren.

De uitdrukkingen staan ook in Quizlet: quizlet.com/_7t5oy3?x=1jqt&i=2l3ygp

Te vinden op: /leren/taalspellinglezen


Terugblikken 2019

Wat een fantastisch jaar was 2019!

In 2019 heb ik:

- op 60 scholen een Snappet-training verzorgd. (Op sommige scholen zelfs meerdere malen!)

- 5 besturen geholpen met de implementatie van Snappet

- 340 nota's verstuurd

Ik hoop dat 2020 net zo'n mooi jaar wordt.


Hieronder de 10 documenten met de meeste hits:

1. Snappet trainingen /snappet-trainingen

2. Snappet Cito belangrijkste leerdoelen /snappet-documenten/belangrijkste-leerdoelen

3. Snappet handleidingen /snappet-documenten/snappet-handleidingen

4. Snappet gesprek /snappet-documenten/snappet-algemeen

5. Onderonsje /leren/handig-in-de-klas

6. Breukenposters /leren/breuken

7. Nieuwjaarshapper /momenten-in-een-jaar/kerst

8. Werkblad voornemens 2020 /leren/taalspellinglezen

9. Snappet rekendoelen /snappet-documenten/snappet-leerlingdoelen-rekenen

10. Snappet posters /snappet-documenten/snappet-posters


Snappetgesprek vernieuwd

De Snappetgesprekken gaan niet alleen over de scores maar ook over heel andere zaken. Met dit format vult een leerling het hele formulier vooraf in en gaat daarna met de leerkracht in gesprek en maken we samen afspraken.


/snappet-documenten/snappet-algemeen

XtraMath


Als kinderen snel eenvoudige sommen kunnen oplossen, is het voor hen gemakkelijker om complexere berekeningen te maken. Deze site biedt de mogelijkheid om kinderen iedere dag te laten oefenen. Je kunt dit in de klas doen of thuis.  Je maakt een klas aan en de leerlingen krijgen een pincode. Zo kunnen ze in de groep zelf inloggen en aan de slag. Wil de leerlingen thuis laten oefenen dan krijgen de leerlingen een brief met een code en kunnen ouders zelf een account aanmaken. (zie afbeelding)

Hieronder zie je welke onderdelen er worden geoefend per jaargroep. Je kunt ook als leerkracht aangeven wat er geoefend moet worden.

nl.xtramath.org/#/home/index






Breukenhapper

De leerlingen vouwen eerst deze happer. Let op: De bedrukte kant moet aan de onderkant. Deze link laat het versneld zien:

youtu.be/9y0Qn3SfIHw en youtu.be/Rqa08DhAUrg

De uitleg van het spel vind je op het werkblad.

/leren/breuken





Rekendoelen leerlingen

Iedere leerling heeft dit blad gekregen waarop de leerldoelen van de afgelopen weken staan. Ze kunnen inkleuren hoeveel sterren ze hebben gehaald en daarna bekijken ze het rapport en geven met kleur aan hoe ze scoren ten opzichte van de leerlingen in Nederland die met Snappet werken. Dit geeft ze een beter beeld en ze zien in een oogopslag aan welke doelen ze nog kunnen werken.

Rapporten invullen

Om de rapporten in te vullen heb ik voor rekenen alvast wat voorwerk gedaan. In dit schema zie je de doelen die de afgelopen weken aan bod zijn gekomen en hoe leerlingen deze doelen hebben gemaakt. (Op de afbeelding zie je een verzonnen situatie!)
Dit schema geeft je ook informatie over andere zaken; welke kinderen nog hulp nodig hebben, werktempo- probleem, verrrijking wel of niet, enz.


Spel: werkwoorden met een vast voorzetsel

In de klas hangen de voorzetsels: van, naar, met, in, op, over, voor, aan

De leerlingen krijgen allemaal een kaartje met een werkwoord. Ze zoeken het goede voorzetsel bij het werkwoord. Als iedereen bij een voorzetsel staat controleren de kinderen bij elkaar of ze goed staan.

Te vinden onder: https://soullie.nl/leren/taalspellinglezen



Snappet quiz,

De quiz staat weer online! Omdat je de vraag en de antwoorden niet kunt invoeren heb ik een powerpoint gemaakt zodat je dit wel kunt voorbereiden.

Te vinden op: /snappet/snappet-algemeen

             



Keuzekast: Nieuwe kaartjes

Er zijn weer nieuwe kaartjes gemaakt voor de keuzekast! Uiteraard kunnen deze kaartjes ook ingezet worden als klaaropdracht!




Breukenwaaier

De kinderen hebben vandaag een breukenwaaier gemaakt. Hier staan de breuken, decimalen en procenten op. Handig hulpmiddel tijdens het rekenen. Elke breuk in een andere kleur, splitpen erdoor en de leerlingen kunnen dit in de la bewaren en erbij pakken mocht het nodig zijn. Formats zijn te vinden op:/rekenen/breuken



Snappet training: Samen aan het stuur!

Er zijn veel teams die ik het afgelopen jaar al heb geholpen met het implementeren van Snappet in de school. Ik hoor vaak dat ze het prettig vinden om gecoacht te worden door iemand vanuit de praktijk. Ik werk nu al voor het 7de jaar met Snappet en heb al een hoop ontwikkeld. Om Snappet zo effectief mogelijk in te zetten om het leerresultaat te vergroten is het belangrijk om het programma goed te kunnen doorgronden. Hoe zet je Snappet op je rooster? Welke afspraken maak je in je team? Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen weten wat ze aan het doen zijn? Wanneer meld je een leerling bij de IB-er? Wat doe je met een leerling die boven de 90 % scoort? Hoe combineer je de Cito-scores t.o.v. de Snappetscores? Vragen die veel leerkrachten stellen. Onderstaande training kan helpen om met je team alles uit Snappet te halen. Interesse? Vraag een vrijblijvende offerte aan. Je mag ook mailen of bellen om vragen te stellen. mhsoullie@gmail.com 0629110723


Snappet rapport voor de leerling

De leerlingen doen weinig met het rapport uit de leerlingomgeving. Dat vind ik een gemiste kans. Een leerling kan vanuit zijn rapport heel mooi zien aan welke domeinen hij/zij kan werken. Om dit wat overzichtelijker te maken heb ik een nieuw format gemaakt. De leerling kleurt hierbij zelf in wat hij/zij behaald heeft. Hierdoor zijn ze meer eigenaar van het leren en komt (bij de meeste leerlingen) vanzelf de drive om aan een doel te gaan werken. Ik heb in ieder geval erg gemotiveerde leerlingen in mijn groep! Dit format is gemaakt voor rekenen groep 5 t/m 8! /snappet/snappet-leerlingrapporten


Snappet leerlijnen

Het heeft even geduurd maar de Snappet leerlijn rekenen is klaar! 47 domeinen en alle rekendoelen staan erin. Dit document geeft je een goed overzicht. Waar staan we op de leerlijn? Leren zichtbaar maken!


Je kunt het document vinden onder de link: /snappet/snappet-leerlijnen

Terugkijken

Dit jaar was voor mij een bijzonder jaar. Ik heb zoveel ontwikkeld en op deze website geplaatst waardoor ik door verschillende mensen werd gespot. Er kwamen al snel aanvragen om Snappettrainingen te verzorgen. Ik heb mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben ZZP-er geworden van het bedrijf Soullie.nl. In dit jaar heb ik al heel wat teams mogen begeleiden in het implementeren van Snappet binnen een school of klas. Dit is zeer dankbaar werk. Ondertussen ontwikkel ik ook documenten die handig zijn om te gebruiken in de klas. Het is zo'n mooie ervaring dat er zoveel directeuren, leerkrachten en IB-ers deze documenten bij mij bestellen.

Nu is het tijd om te genieten van een vakantie. Ik wil mijn man en kinderen bedanken voor het steunen van al mijn innovaties. En verder wil ik iedereen bedanken die dit afgelopen jaar een beroep op mij hebben gedaan en vertrouwen in mij hadden!

Tot volgend jaar!

Marian Soullié





Snappet jaarplan

Samen met mijn collega Leonieke Riemens hebben we dit nieuwe jaarplan gemaakt. Dit formulier gebruiken we in het Snappetgesprek met de leerlingen. De CITO-scores zet de leerkracht erin en de leerling vult de Snappetscores in m.b.v. het groeigrafiek. De leerling geeft ook aan hoe hij/zij erover denkt/voelt d.m.v. de smileys. Met de pijltjes geven we aan of de leerling gegroeid is t.o.v. zichzelf. Daarna bespreken we wat de leerling nodig heeft voor de volgende periode. Zo is het voor de leerling enorm zichtbaar. Format is te vinden onder: /snappet/snappet-algemeen

Tijdschrift AVS

In het tijdschrift AVS staat er een artikel van Roboschool. Deze foto's zijn gemaakt tijdens het filmen voor het promofilmpje.


Roboschool en Trendspirator

De promoclip is klaar! Het resultaat kun je zien door op de afbeelding te klikken:



Handleiding Snappet leerlingomgeving

Tijdens het geven van een Snappettraining ontdekte ik dat veel leerkrachten niet goed wisten hoe de leerlingomgeving eruit zag. Ik heb hiervoor een handleiding gemaakt zodat je als leerkracht niet voor verrassingen komt te staan. Te vinden onder: /snappet/snappet-handleidingen

Snappetgesprekken

Nu we de kind-oudergesprekken achter de rug hebben, kunnen we weer beginnen met de Snappetgesprekken. Er komen steeds twee leerlingen per dag aan de beurt. Je bekijkt met de leerling de groeigrafiek. De leerling mag zijn formulier invullen en we bespreken hoe er de aankomende periode gewerkt gaat worden. In de bovenbouw wordt er ook gekeken naar de vakken en de hoeveelheid werkpakketten die gemaakt gaan worden per week. Wil de leerling werken aan rekenen kunnen we afspreken dat hij/zij meer werkpakketten voor rekenen maakt t.o.v. taal of spelling.

Na een aantal weken bekijken we weer de groeigrafiek en ziet de leerling vanzelf of hij/zij gegroeid is t.o.v. zichzelf. Hebben de afspraken die gemaakt zijn gewerkt of moeten we iets anders bedenken? De leerlingen zijn zo eigenaar van het leren! In mijn groep zitten gemotiveerde leerlingen. Ik kan hierdoor veel tijd besteden aan extra instructies. Win-win!

                                                            

Roboschool en Trendspirator

Afgelopen vrijdag mocht ik meewerken aan een filmclip van Trendspirator. Op onze school werken we met het bedrijf Roboschool.

RoboSchool is in 2016 gestart met de ambitie kinderen te leren programmeren. Ze wilden laten zien dat programmeren niet moeilijk hoeft te zijn. En zag hoe je met robots kinderen eenvoudig kunt leren programmeren via intrinsieke motivatie.

Tevens wilde RoboSchool het programmeren op basisscholen professionaliseren. Door een totaaloplossing te bieden in het versnipperde aanbod op het gebied van programmeren. En op een manier dat er geen afhankelijkheid meer is van vrijwilligers of inhuur van experts.

De samenwerking met de basischolen van SCOL heeft een pilot mogelijk gemaakt en resulteerde in een oplossing die getoetst is in de praktijk. Sindsdien is het hard gegaan en hebben veel basisscholen, ouders en BSO's ontdekt hoe makkelijk je invulling kunt geven aan computational thinking en de kinderen echt kunt voorbereiden op de toekomst.

Trendspirator duikt in de trends, inspiratie en ontwikkelingen die we zien in de wereld van verhalen horen, beleven en vertellen: Storytelling en beleving en wilde graag bij ons het programmeren komen filmen.

Een leuke ervaring! Zodra het klaar is deel ik dit uiteraard!




Vriendenslinger

Hoe leuk zou het zijn als iedere leerling van een school een poppetje knutselt en alle poppetjes in de school opgehangen worden d.m.v. splitpennen. Een echt kunstwerk! Het kan ook het hele jaar blijven hangen. Het format van het poppetje is te vinden onder het tabblad: Kinderboekenweek 2018. Hier vind je ook een woordzoeker en een kruiswoordpuzzel.


Dagtaak

Wij werken in de bovenbouw met een weektaak. Er zijn leerlingen die dit nog lastig vinden. Vandaar dat ik een dagtaak heb gemaakt. De leerling krijgt wel een weektaak. Iedere ochtend komt hij/zij een dagtaak halen en vult samen met mij in wat hij deze dag gaat doen. Halverwege de dag bekijken we hoe het ervoor staat en passen eventueel aan. Aan het einde van de dagkleurt de leerlinghet rondje groen als het gelukt is en levert de dagtaak bij mij in. Mocht het niet gelukt zijn zie ik dit in een oogopslag en kan dit nog even bespreken. Het is voor deze leerling fijn als het met een gerust hart naar huis gaat. De dagtaak is te vinden onder het tabblad: Snappet



De dag van vandaag

Deze website is ideaal om 's morgens op je digibord te zetten:
De Dag Vandaag geeft leerlingen en leerkrachten het startsein dat de schooldag gaat beginnen. Als de betreffende datum wordt aangeklikt, komen verschillende onderwerpen aan bod. De digitale agenda is verrassend, gevarieerd en een dagelijks cadeautje voor de leerlingen. De onderwerpen die aangestipt worden zijn actueel of gaan over geschiedenis, aardrijkskunde, taal/lezen, wereldoriëntatie en andere educatieve onderwerpen. Ze sluiten aan bij de kerndoelen van het onderwijs, afgewisseld met leuke weetjes en, indien relevant, een opdrachtje. Daarnaast kunnen leerkrachten hun eigen agendapunten in deze digitale agenda plaatsen, zoals verjaardagen, klassenuitjes, sportdagen, enzovoorts.

https://www.dedagvandaag.nlr